tisdag 17 juni 2008

Bokcirkel - första träffen

En sådan trevlig kväll jag haft. Sju bokläsare träffades hemma hos mig och diskuterade Mannen utan öde. Vi var alla så klart tagna av innehållet i boken och fascinerade över det sparsmakade språket. Naturligtvis gjorde vi snabbt en djupdykning i den svåraste av alla filosofiska frågar. Har människan en fri vilja, eller styrs vi av ödet? Och inte nog med att vi inte riktigt blev kloka på hur Imre Kertész ställde sig i detta spörsmål, vi var inte heller helt på det klara med hur vi själva såg på saken. Mest troligt är väl att detta är en fråga som vare sig kan ställas eller besvaras. (Eller så är svaret 42).

Personligen har jag blivit mycket intresserad av Imre Kertész och kommer att läsa fler böcker av honom. Jag har hittat några intressanta artiklar som kan läsas här och här.

Nästa gång (som blir i början av september) ska vi diskutera Selma Lagerlöfs Löwensköldska ringen. Jag är ju mycket förtjust i Selma och är så klart nöjd med det bokvalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar