söndag 22 juni 2008

Kinesisk litteratur?

Min dotter är född i Kina och jag är därför så klart intresserad av litteratur från Kina eller berättelser skrivna av kineser som bor i andra delar av världen. Jag har läst en del böcker, men tycker inte att jag riktigt hittat något som berör. Bl a blev jag nyligen besviken på Vilda svanar som jag tycker bara rabblar upp eländesskildringar utan större djup. Jag har även (delvis) läst Lulu Wangs böcker, men uppfattar även dem som tämligen ensidiga. Det är naturligtvis inte så att jag vill läsa romantiserade skildringar, men lite mer nyanserade eftertänksamma berättelser skulle jag vilja hitta. Har ni tips?

13 kommentarer:

  1. Intressanta kinesiska författare har jag också försökt hitta; nu har jag visserligen inte läst så mycket än (annat än Dai Sijie, recension av hans bok finns på min blogg), men här är några titlar som jag lade till på min att läsa-lista:

    Li Rui "Den molnfria rymden" och "Träden vill vila"

    Ma Jian "Rött damm" och "Nudelbagaren"

    Hong Ying "Flodens dotter"

    Cao Naiqian "När mörkret faller trängtar mitt hjärta till dig"

    Zhang Jie "Arken" och "Tunga vingar"

    Ha Jin "Två kärlekar"

    Yu Hua "Att leva"

    Det vore kul om du läste nån/några av dem och avgav en uppfattning, så vet jag om det är något att satsa på! ;)

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket för tipsen Martina. Jag ska kolla på bibblan vad jag kan hitta. Jag hade läst din recension sedan tidigare och tänkt att boken inte verkade vara riktigt nog bra.

    SvaraRadera
  3. Om du inte har läst Mei wenti ska du absolut göra det. Den är jättebra.

    2xKinamamma

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset Kinamamma, den boken har jag ju hört talas om många ggr, men aldrig lyckats köpa. Nu ska det bli av :o)

    SvaraRadera
  5. En bok från Kina som jag gillade heter Spelerskan, skriven av Shan Sa. En som jag tror kan ge dig fler tips är Dora, dorasbokprat.blogspot.com, som du kanske redan hittat.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset Hermia, både om boken och bloggen. Jag hade inte hittat Dora tidigare och där fann jag ju så klart massor av intressant info :o)

    SvaraRadera
  7. Hej på dig! Roligt att du hittade mig och jag dig. Ser att vi har gemensamma intressen :-) Har du läst Alice från Kina av Jansson? En alldeles nyutkommen bilderbok för barn. Jag har en treåring hemma och vet inte om det är för tidigt att läsa den eller inte.

    SvaraRadera
  8. Ja så jättekul att vi hittade varann :o) Jag fick låna "Alice från Kina" av en kompis häromdagen. Hennes flicka som är 4 tycker mycket om den. Min lilla fyller snart 3 och jag tänkte att vi skulle börja och titta lite i den så får vi se vad hon tycker.

    SvaraRadera
  9. Om man vill fördjupa sig i det gamla Kina och dess kultur ska man läsa Guldåldern av Cao Xuexin. Skrevs på 1700-talet och alla kineser känner till den.

    Lite lättare är den självbiografiska "Tårarnas bärstol" av Chow Ching Li. Författarinnan blev bortgift vid 13 års ålder i Shanghai.

    Chen Jo-Hsi skrev en novellsamling från kulturrevolutionen "Häradshövding Yins avrättning och andra noveller" (Min favorit är "Ordförande Mao är ett ruttet ägg").

    Zhang Yies "Arken" om tre yrkeskvinnors liv av idag (dvs på 80-talet när boken skrevs, allt ändras så fort i Kina).

    "Foreign Babes in Beijing" av Rachel De Woskin är ingen roman utan en berättelse av en amerikanska om sitt liv i Beijing. Hon spelade bl a i en såpopera som hette just "Foreign Babes in Beijing". Boken finns översatt till svenska också.

    SvaraRadera
  10. Glömde förresten Amy Tan som skrivet bl a "Joy Luck Club". Hon är visserligen inte från Kina utan dotter till kinesiska emigranter i Kina. Men böckerna handlar ofta om mödrar och döttrar. Mödrarna har vuxit upp i det gamla Kina, döttrarna i det moderna USA.

    Av en av minnesepisoderna finns förresten en bilderbok med text av Amy Tan: "Mån-damen".

    SvaraRadera
  11. Tack för tipsen Sejte. Amy Tan är en av mina favoriter :o)

    SvaraRadera
  12. Hej! Helt självcentrerat skulle jag vilja tipsa dig om den här listan, där det finns en hel del böcker från Kina!

    http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=6408

    SvaraRadera
  13. Tack så mycket för det fantastiska tipset Anna!

    SvaraRadera