tisdag 19 augusti 2008

100 omistliga barnboksförfattare

I DN hittade jag idag en mycket intressant lista över "100 omistliga barnboksförfattare".

De gamla sagoförfattarna (sagoinsamlarma) H C Andersen och bröderna Grimm finns naturligtvis med. Likaså hittar man här klassikerförfattare som t ex Elsa Beskow, Lewis Carroll, Kenneth Grahame, J R R Tolkien och C S Lewis. Våra nordiska giganter Astrid Lindgren och Tove Jansson är självklart listade.

Från min egen barndom minns jag med glädje Den långa flykten, Anne på Grönkulla och Kulla-Gulla. För min lilla flicka läser jag ofta Anna-Clara Tidholms Knacka på och Olof och Lena Landströms Bu och Bä ... Det är glädjande att se att en hel del "moderna" författare slagit sig in på listan. Harry Potter, Pettson och Findus och Benny är exempel på samtida barnboksfigurer.

Men, naturligtvis saknas också en del böcker/författare på listan. Framför allt saknar jag Stina Wirsén. Böckerna Vem är arg och Vem bestämmer är i mitt tycke det bästa som någonsin skrivits för små barn.

Vad tycker ni om listan? Vad ska bort/ska något bort? Vad saknas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar