fredag 1 augusti 2008

Tema: Kina - Hjärtat mitt


Hjärtat mitt av Dan och Lotta Höjer

"Hon föddes på Alla Hjärtans dag långt borta på andra sidan jordklotet. Hon hette Tu Thi. Hemma i Sverige satt en mamma och en pappa och väntade och längtade. När de fick veta att Tu Thi skulle bli deras dotter dansade de lyckodans hemma i köket. De tapetserade lägenheten med det första lilla fotografiet de fått. De köpte barnkläder och filt. De städade, tvättade och skruvade ihop barnsängen i sovrummet. De fixade och donade. Och så flög de iväg för att hämta hem henne till landet långt uppe i norr. Där ska de älska varandra för alltid och evigt."

Hjärtat mitt är en otroligt vacker bok om adoption. Det är kanske inte helt korrekt att ha med den här berättelsen under ett Kina-tema, eftersom det inte är uttalat vilket land Tu Thi föddes i. Men, det skulle ju kunna vara Kina...

Om denna bok har skrivits många (välförtjänta) lovord:

"En realists ampra invändningar smälter faktiskt bort inför den här sagan om kärlek, längtan och väntan som verkligen är skriven med hjärtat."
Sydsvenska Dagbladet

"Bilderna är så vackra att varje bild för sig skulle kunna tjäna som tavla. En mycket god bok, med andra ord."
Norrköpings Tidningar

"Själv tycker jag så mycket om boken att rösten nästan bryts av rörelse när jag läser för min fyraåring."
Folkbladet Norrköping

"En bok som får mitt hjärta att klappa några extra gånger av den kärlek som strömmar ut ur sidorna."
Uppsala Nya Tidning


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar