söndag 16 november 2008

Önskas: Lässemester

Och med den överskriften menar jag inte att jag vill ha semester från att läsa, utan för att läsa. Jag har hyllmeter av romaner jag längtar efter att ta del av och så lite tid att läsa. När kvällen äntligen kommer och jag ska läsa en stund slocknar jag nästan omedelbart. Jag somnar från både läsböcker och ljudböcker innan jag hunnit engageras av handlingen. Nu senast gjorde jag ett försök att lyssna på Orlando av Virginia Woolf, men lyckades aldrig förstå vad den handlade om (om den nu handlade om något?). Jag får väl göra ett nytt försök senare.

Nu lyssnar jag på Markurells i Wadköping av Hjalmar Bergman och det går något bättre. Uppläsare är Börje Ahlstedt och hans intensitet hjälper mig att fokusera på berättelsen i stället för på den annalkande sömnen. Läser gör jag mestadels i badkaret. Varannan dag är det en timmes högtidsstund i karet och just nu har jag sällskap av Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande av Xiaolu Guo. Det är en småmysig, lättläst bok som passar mig bra just nu.

Hur gör ni för att maximera er lästid? Huh, ni kanske inte bloggar?

16 kommentarer:

  1. Jag har åkt på en storförkylning i helgen som gör att jag är sängliggandes). Detta i samband med en sambo som är out of town = lässemester. Jag är rätt så nöjd med att vara sjuk och ensam skall jag säga, annars skulle jag aldrig ha tid att bara läsa.. =)

    SvaraRadera
  2. Fundrar på att skaffa en hård läsfåtölj att läsa i istället för att först halvsitta i soffan för att sedan vakna liggandes.

    SvaraRadera
  3. Haha, kan inte låta bli att skratta åt Doras kommentar ovan - igenkänning deluxe. Jag är precis likadan i alla fall, är såå avundsjuk på alla som kan läsa natten igenom. Själv slocknar jag som ett ljus. Badkaret fungerar bäst för mig med, men man kan ju inte ligga där i all evighet (hallååå, jag är människa och vill inte förvandlas till ett russin) Jag behöver således också fler tips!

    ps. Min ordverifiering är "subba". Bara ett tillägg.

    SvaraRadera
  4. Jag kanske ska testa med en förkylning då - fast jag har ju varit snorig i flera veckor. Det blir liksom inte nog mycket för att befoga sjukskrivning och sängläge.

    En hård stol är förmodligen det allra bästa alternativet...

    Kanske jag ska insistera på att bada varje dag i alla fall. Helst utan barn i badkaret dessutom.

    Jag har tyvärr haft värre ord i verifieringsboxen...

    SvaraRadera
  5. Jag förstår ditt dilemma. Har också så mycket jag vill läsa men lite tid - och ORK på kvällarna.*snark* Mindre tid framför datorn kanske vore något, men då missar man ju många lästips att fylla på högen med... ;)

    Jag längtar till jul och ledighet med TID till läsning! (har inga barn och kan ABSOLUT inte laga mat, så jag borde hinna lite då... ;)

    SvaraRadera
  6. Jag lagar heller inte mat, men jag har ju en liten att leka med :-) Nu har jag läst 60 sidor i badet i alla fall.

    SvaraRadera
  7. Sträckläsning i flera timmar vissa helger och givetvis minst en halvtimme varje kväll blir det här.
    Jag lagar inte heller mat och är helt anti julpyssel och -pynt.

    Bloggandets stora fördel är alla boktips man får, samtidigt som nackdelen möjligen är densamma ... :-)
    Grejen är nog att inte skapa ett tryck på sig själv, så att man läser för att ha något att blogga om. Jag gjorde det ett tag, men märkte det innan det spårade ur helt.

    VW föreslår "Sluctin". Medicin som förlänger dygnet?

    SvaraRadera
  8. Känner igen det där dilemmat. Man vill läsa på kvällen men är egentligen för trött. Jag sätter mig ibland att läsa framför datorn, där är det bra ljus och stolen är enkel och "ogosig", och då är det lättare att hålla sig vaken. En bonus är också att man kan kolla upp saker som rör det man läser på nätet.

    SvaraRadera
  9. För min del är läsräddningen "arbete på annan ort". Tack vare buss- och tågpendling får jag ungefär två lästimmar om dagen, exklusive en läskvart på lunchen och en innan läggdags. De lediga dagarna får jag absolut ingenting läst!
    Vilken lyckans ost Du är som kan läsa i badet! Måste försöka lära mig hur man gör: om jag lyckas hålla boken torr så fryser jag om armarna, och om armarna är varma så är boken dyngsur! Hur gör Du, stora badläsarorakel?

    SvaraRadera
  10. Men, men, men Spec, fastnar du inte i datorn då? Det gör jag...


    Förlängt dygn vore bra Marianne. Och jag håller med om att man får ha koll på sig själv så att inte bloggandet blir en press.

    Jag har aldrig ens funderat över att armen skulle bli kall. Det är som en bastu i badrummet när jag badar. Men en och annan bok har allt blivit lite fuktig...

    SvaraRadera
  11. Hej Lyran
    Min lästid är ENBART lagt till lov/semester från mitt arbete. det har jag insett nu när jag försökt att börja med Nobelpristagarna till bokcirkeln. Jag har inte hunnit med något helhjärtat förutom Selma Lagerlöfs bok (och den läste jag med dåligt samvete för att jag borde göra något annat). Det får bli på alla lovframöver för min del. mvh/Gunnel

    SvaraRadera
  12. Ack, ack Gunnel hoppas du snart får mer ledig tid :-)

    SvaraRadera
  13. Hänga framför datorn snor lästid, ja... å andra sidan hänger jag numera bara framför dator, inte framför TV. Men ändå, visst är det en del slöa bort-tid.

    Orlando tycker jag verkar svår som talbok. Kommer språket verkligen till sin rätt då? När man väl kommer underfund med den är den rolig.

    SvaraRadera
  14. Jag tycker ofta att språket kan komma till sin rätt i ljudböcker om det är en bra uppläsare och en van (pigg) lyssnare. Här tror jag att problemet var att jag var så trött att berättelsen aldrig grep tag. Jag ska försöka igen.

    SvaraRadera
  15. Har vunnit tillbaka kvalitetslästid när bloggen fick vila. Bloggandet påverkar på något sätt min läsning negativt. Bloggar nu bara i mer korthet på mitt biblioteks bokblogg, har bättre distans till den kanske.

    SvaraRadera
  16. Hoppas du hittar ett mellanting Hermia, för jag saknar din blogg. Jag har under helgen sträckläst Guillous bok. Vet inte när jag läste så intensivt senast, det var härligt :-)

    SvaraRadera