måndag 16 februari 2009

Bokrea - inköp 2

Det slank visst ner några böcker från Bokus också...



Coetzees böcker var så billiga att de inte gick att motstå. Jag har bara läst Onåd tidigare och den boken gjorde mig så upprörd att jag verkligen vill läsa mer av författaren.

Räddaren i nöden har väl alla hört talas om, men hur många har verkligen läst den? Sommarsquash tokolosh och Färden genom Mangroven är böcker som nämnts i flera bloggar, så de gled smidigt ner i kungkorgen.

Flaxa med vingarna har varit vår favoritbok, och passar barn 3-6 år. Det är en underbar bok om en herr och fru Fågel, som en dag hittar ett ägg i sitt bo. Är det verkligen deras? I vilket fall måste man ta hand om det, anser herr Fågel. Grodan och kärleken handlar om en grön groda som blir kär i en vit anka. Men, kan man verkligen bli kär i någon som har en annan färg?

7 kommentarer:

  1. Jag har också köpt Sommarsquash etc- och Färden genom Mangroven ligger även den i min hög av "ska läsa". Räddaren i Nöden läste jag när jag var tonåring- och det var inte svårt att identifiera sig med huvudkaraktären (Holden Caulfield tror jag att han hette)just då. Jag bara älskade den boken. "Flaxa med vingarna"- den låter som om den kunde vara en lämplig present (det kommer flera födelsedagar framöver!)

    SvaraRadera
  2. Åh, Räddaren i nöden! Ett stycke hjärta - och även om jag läste den i vuxen ålder så hade jag inga problem med känna av den identifikation med Holden som Ingrid nämner :)

    ...och förresten, Grodan och kärleken låter ju världsfin!

    SvaraRadera
  3. Se hit: Vi söker deltagare till vår magisteruppsats
    Rubrik: Vuxnas upplevelser av skönlitteratur
    Syfte: att ge en förståelse i vad vuxna män och kvinnor upplever i
    mötet med skönlitteratur.

    Vi söker personer som vill vara med i vår undersökning. Vi vänder oss till dig som skriver och läser bokbloggar, eftersom vi vet att du har ett stort läsintresse och är van att uttrycka dina tankar om böcker. Ditt deltagande innebär att du för läsdagbok under två månaders tid, och läser minst fyra böcker i månaden. Vi avslutar perioden med en mindre informell intervju via e-post, som handlar om din läsdagbok. Deltagandet är helt över nätet, och du väljer själv de böcker du vill läsa.

    Vi som behöver din hjälp är två studenter som läser Biblioteks- och informationsvetenskap på Högskolan i Borås. Dina uppgifter och dina svar kommer att behandlas så att inga obehöriga får tillgång till dem, och i den färdiga uppsatsen kommer du självklart att vara anonym. Vill du ta tillfället i akt och bli mer medveten om din egen läsning? Tveka inte att anmäla ditt intresse!

    För mer information om studien, kontakta oss på mailadress:
    magisteruppsats2009@hotmail.com
    Hälsningar Ingrid Lycksén och Jeanette Sandström
    Högskolan Borås Institutionen för Biblioteks- och informationsvetenskap
    Handledare: Kersti Nilsson

    SvaraRadera
  4. "Flaxa med vingarna" blir en bra present Ingrid :-)

    Ja, visst verkar "Grodan och kärleken" vara bra Lisan :-)

    Lycka till med uppsatsen!

    SvaraRadera
  5. Sommarsquash och Färden genom Mangroven ligger i min läshög, men hamnar av någon besynnerlig anledning alltid nederst. Läs dem du så kanske jag blir blogg-uppmuntrad att läsa dem jag också :-)

    SvaraRadera
  6. Ack ack, mina högar är HÖGA Dora :-)

    SvaraRadera
  7. Tack för din hälsning. Alla läsintresserade - anmäl er gärna.

    SvaraRadera