fredag 13 februari 2009

Utmanande bokenkät

Martin Ackerfors har skapat en bokenkät med ett flertal mycket intressanta frågor, som kräver lite eftertanke.

1. Varför läser du?
För att jag andas...

2. Vad tycker du är förbjudet inom litteraturen?
Jag kan inte komma på något som är eller borde vara förbjudet. Däremot irriterar jag mig oerhört på romanfigurer som saknar psykologisk trovärdighet. Dessutom måste faktauppgifter vara korrekta, dvs skriver man om neurokirurgi får man lov att själv vara påläst.

3. Vad är ett måste?
Språk i någon form - gärna vackert. Mening - en bok måste betyda något för mig. Känslor - jag måste bli berörd, positivt eller negativt spelar mindre roll.

4. Vilket är viktigast när du intresserar dig för en bok: popularitet eller status?
Jag tycker om gamla klassiker och arbetarförfattare. Räknas de som populära eller statusfyllda? Jag vill också gärna hänga med lite, men jag läser inte särskilt mycket från topplistorna. Däremot läser jag gärna det som är "inne" bland bokbloggare. Nobelpristagare lär väl räknas som status :-)

5. Vilken författare har betytt mest för dig? Varför?
När jag var runt 20 år läste jag Gun-Britt Sundstöms Maken och förstod att andra människor delade mina kluvna känslor, min ångest och mina tankar. Det var en milstolpe i mitt liv.

6. Vilken redan existerande bok borde det varit du som skrivit?
Jag önskar att jag skrivit den fantastiskt kloka boken Momo - eller kampen om tiden.

7. Har du, när du läst klart en bok, varit arg på hur den slutat och velat skriva om slutet, en karaktär eller liknande?
Jag var förvisso arg långt innan slutet när jag läste Män som hatar kvinnor, den skulle verkligen behöva en omskrivning.

8. Finns det någon bok du gillar som du aldrig skulle råda någon annan att läsa? Vilken?
Det finns ju många böcker jag inte skulle råda vem som helst att läsa. Men inte någon? Nej, det kommer jag inte på någon.

9. Om du fick bestämma, vem skulle du ge Nobelpriset i litteratur?
Ack, ack ack, här borde jag ju ha en åsikt. Men fy så svårt. Abraham B. Yehoshua och Salman Rushdie är kandidater, fast jag har läst för lite av dem. De amerikanska favoriterna har jag ännu inte läst så de har jag ingen åsikt om. Jag vill så klart gärna ha fler kvinnliga pristagare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar