torsdag 23 april 2009

Boktipset, Bok.nu och Bokbloggar

Jag reggade mig naturligtvis på Boktipset häromdagen och har sedan dess kikat in lite då och då. Jag har betygssatt en massa böcker och fått en del vettiga tips. Men om jag ska uttrycka mig kortfattat är min bedömning: "Been there, done that". Det är ju ingen större skillnad mellan Boktipset.se och Bok.nu. Största fördelen med Boktipset är att den är snyggare. Största fördelen med Bok.nu är att man slipper kändisarna. Killarna som ligger bakom Bok.nu gjorde ett bra jobb, när de var snabbare än etablissemanget med att lansera sin sida. Dock tycker jag att det är trist att de marknadsförde sig via oss bloggare och därefter avslutade vår samverkan utan ett ord, när Bok.nu växt till sig. I vilket fall kommer jag väl att hänga lite på båda sidorna, men de bästa boktipsen får jag definitivt via mina medbokbloggare.

Läs andra bloggares inlägg om

11 kommentarer:

  1. Jag tycker att boktipset, Bonniers och Sigge Eklund får väldigt mycket reklam nu via alla bokbloggar :)
    fast mycket är negativt.

    Jag tycker lite tvärtom faktiskt och är negativ över lay-outen och upplägget på sidan.
    Jag blev besviken, men tycker att de har skött det smidigt och väldigt mycket till sin fördel.
    Jag reggade mig och snokade runt men var inte nöjd så jag tog bort min sida och fortsätter hänga på bok.nu

    SvaraRadera
  2. Jag avregistrerade mig från sidan ganska snart efter att ha insett att inte tusan behöver jag fler boktips :) Jag lägger mycket hellre tiden på att surfa runt bland alla trevliga bokbloggar

    SvaraRadera
  3. Jag har inte registrerat mig på boktipset, och är osäker på om jag kommer att göra det. Glömmer av både bok.nu och bokhyllan emellanåt. Håller med dig om att bokbloggar ger den absolut största läsinspirationen!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag måste säga att jag håller med. Har använt Filmtipset.se väldigt mycket och trott mig sakna en liknande sida för böcker. När den väl lanserades i bok.nu blev jag besviken (för den sidan tycker jag var rätt klantig i jämförelse med just filmtipset) och när boktipset kom hade jag nästan helt slutat bry mig, även om jag testade sidan och som väntat blev mindre nöjd även med den. Jag har redan ett hundratal böcker i bokhyllan som ska läsas och jag får ideligen tips från bloggar och typ DN. Det räcker för tipsdelen. Betyg sätter jag ju genom min sida på allt jag läser så inte heller det är ett behov jag saknar.

    SvaraRadera
  5. Förmodligen finns det inte ett så stort behov av att få tips, däremot tror jag att Boktipset kommer att bli lite av en kändisplats där många försöker synas. För mig är det ointressant.

    SvaraRadera
  6. Det är vääl roligt att det finns en mötesplats för alla de som läser en massa och som inte har tid att blogga eller som bara vill manifestera sin smak lite grann. Jag tycker att det är bra att det finns. Mycket på nätet om böcker är ganska andefattigt, annars tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Jag var till att börja med väldigt positiv till boktipset.se men nu vet jag inte riktigt. Har redan börjat tröttna och tycker att det är lite oöverskådligt trots den enkla layouten. Nej, jag tycker att bloggarna är en mer stimulerande källa till tips och bokdiskussioner.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker också att det är bra att det finns mötesplatser, men är osäker på om Boktipset kommer att fungera som en sådan.

    Många diskussioner på olika bokbloggar är intressanta, tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Kan du utveckla det där med "marknadsförde sig via oss bloggare och därefter avslutade vår samverkan utan ett ord, när Bok.nu växt till sig."?
    Jag var inte med på den tiden, så jag vet inte hur det gick till?

    SvaraRadera
  10. Jag blev tillfrågad om ett samarbete där jag länkade dem mot att min blogg marknadsfördes där. När de startade fanns en "bloggosfär" på första sidan med utdrag ur olika bloggars inlägg. Dessutom fanns länkar till bloggar där man kommenterade specifika böcker. Efter ett tag försvann bloggosfären och även blogglänkarna vid kommentarerna. Min uppfattning är att de etablerade samarbete med bloggare för att sprida kännedom om sidan, vilket naturligtvis är helt OK och mycket effektivt. Dock tycker jag inte att man bara avslutar ett samarbete utan att höra av sig.

    SvaraRadera
  11. Uff! Det var riktigt dåligt gjort. Nu rasade mitt intresse för bok.nu också.

    SvaraRadera