lördag 25 april 2009

Il Postino - Pablo Neruda

Veckans fredagsfråga hos Bokhora handlar om filmer om författare. Givetvis är min favoritfilm i genren Il Postino även om den iofs inte primärt handlar om Nerudas liv.

Fiskaren Mario vill inte gå i sin fars fotspår. I stället börjar han arbeta som brevbärare och hans uppgift är att leverera breven till den store poeten Pablo Neruda, som befinner sig i exil i Italien. Mellan de två männen växer en vänskap fram och Mario börjar så sakteliga förstå poesins värld. Kanske kan han med hjälp av posesi vinna den vackra Beatrices hjärta?

Detta är en av de vackraste filmer jag vet, om ni inte sett den är det dags!

4 kommentarer:

  1. Å, vilket ha- och sebegär som väcktes här! Jag måste bara se filmen, ropade jag till maken som nu desperat kollar dvdfilmsidorna efter om den går att beställa. Jag har nog sett den skymta i tv-tablåerna någon gång, men inte kommit mig för att se den. Men nu känns det som ett måste. Tack för tipset! /Camelia

    SvaraRadera
  2. Jag är säker på att du kommer att tycka mycket om den här filmen :-)

    SvaraRadera
  3. Åh, den är en av mina favoriter! Köpte boken på spanska, men har inte läst den ännu!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag tror faktiskt jag ska köpa filmen. Och jag köoer bara det nödvändiga, äger tre filmer allt som allt :-)

    SvaraRadera