fredag 29 maj 2009

Brottslingar

Brott och straff. Raskolnikov är en fattig före detta student som planerar och genomför ett mord på en avskyvärd pantlånerska. Tanken är att han genom detta mord ska lösa sina egna finansiella problem och också befria andra från denna onda varelse. Raskolnikov anser att han står över andra och därmed också över moraliska regler som gäller andra. Dessutom kan mordet på en människa rättfärdigas genom att mångas liv förbättras. I den halva bok jag hittills läst (eller rättare sagt lyssnat på) pendlar Raskolnikov mellan storhetsvansinne och skuldkänslor inför det begångna brottet.
Jag har nu lyssnat ungefär halvvägs genom Fjodor Dostojevskijs stora klassiker

På många sätt påminner intrigen i Brott och straff om den i Hjalmar Söderbergs Doktor Glas. Raskolnikov är dock en mer utlevande natur, som raglar stupfull och/eller febersjuklängs gatorna, blir förälskad i en prostituerad flicka och försöker hantera relationen till modern och systern. Doktor Glas varken svalt eller söp, utan förhöll sig mer kyligt distanserad från sina handlingar.

Om ni någon gång för mycket tid till övers rekommenderar jag att ni läser eller lyssnar på Brott och straff. Den är faktiskt oerhört bra.

3 kommentarer:

  1. Håller med, Brott och straff är en oerhört bra bok, det som slog mig när jag läste den var att ingen sida var den andra lik, allt skildrades på olika sätt, nya infallsvinklar hela tiden. Slutet var väl det enda som var lite krystat, kändes som det var skrivet vid en annan tidpunkt än resten av boken.....

    SvaraRadera
  2. Jag lyssnade på den när den först kom ut som ljudbok för 10år sedan.
    Den var oerhört bra men ruskig och hemsk att lyssna på.
    Som en skräckhistoria nästa.

    SvaraRadera
  3. Det ska bli intressant att se vad jag tycker om slutet. Har nu lyssnat på 2/3 ungefär och är imponerad.

    SvaraRadera