onsdag 20 maj 2009

Karavan

Idag låg det en fin present i min brevlåda, mitt första nummer av Karavan. Jag bläddrar lite andaktsfullt i tidskriften, som är bildmässigt vacker och har lockande innehåll. Temat för numret är Istanbul, här finns mängder av intressanta intervjuer, essäer, dikter och noveller. Här kommer jag att hitta mängder av litteraturtips. Tack till Hermia, som gjorde mig uppmärksam på Karavan genom att berätta att de fått årets Stig Dagermanpris och grattis till Birgitta Wallin och Karavan. Priskommitténs motivering lyder:

"Birgitta Wallin och tidskriften Karavan får årets Stig Dagerman-pris, En dag om året, för att ha burit tusen och en nödvändiga dikter och berättelser in i det svenska språket. Alltfler är vi som samlas kring lägerplatsen i den paradoxernas skog som Stig Dagerman skrev om i Diktaren och samvetet för att lyssna till tusen och en berättelser om hungriga och mätta, om vardag och drömmar från världens alla hörn och språk. De många språkens och de många kulturernas röster hjälper oss att förstå tillvarons förunderliga mångfald och mänsklighetens gemensamma plats."
Karavans hemsida kan man om tidskriften läsa:

"Från Afrika, Asien och Latinamerika kommer en ny, omvälvande litteratur som är i färd med att förändra världslitteraturen av idag. Karavan sätter sökarsiktet på södra halvklotet och introducerar spännande författarskap från tre kontinenter med skönlitterära texter och bakgrundsartiklar."
Jag beställde omgående en årsprenumeration!

2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt! Nu kommer dina att-läsa-listor att bli ÄNNU längre :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju just vad jag behöver :-D

    SvaraRadera