fredag 1 maj 2009

Mare Kandre

Mare Kandre föddes tre veckor före mig och hon dog 2005. Det går inte riktigt att omfatta detta på en känslomässig nivå. Trots att vi är jämnåriga var våra uppväxter väsensskilda. Jämfört med Mares begåvning och själsliga smärta är mitt liv så blekt. Och för detta är jag innerligt tacksam. Dagens TV-program om Mare Kandres liv var oerhört gripande, så gripande att det känns fånigt att använda ett så trivialt begrepp som gripande. Alla miljöer påminde om min egen uppväxt, men hon gjorde allt det jag ville, men inte vågade. Intervjuerna med Mares bror var så enkla, fina och genuina. Horace och Ebba smågnabbades lite om tolkningarna av texterna och Jonas Thente vill att journalisterna skulle gå så han fick återgå till att läsa. Alla var rörande överens om att Mare Kandres storhet kunde jämföras med Kafka, Dostojevskij och Solzjenitsyn. Den enda som föll ur ramen var Carina Rydberg, som insinuerade att hon minsann visste saker om Mare Kandre. Patetiskt!


Läs andra bloggares inlägg om

5 kommentarer:

  1. Svensk tv har mange gode programmer, som K:special, Kobra og Babel, - og dette var sterkt. Jeg vil lese noe av henne en vakker dag. Men jeg redd det kommer til å bli ubehagelig lesning.

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer med dig, Lyran - det var en "gripande" dokumentär även om det är futtiga ord att beskriva det med. Fint upplägg med stor öppenhet. Det är svårt när människor dör så där oväntat och jobbigt brottas med frågan om vad som egentligen hände. Det var skönt programmet inte innefattade spekulationer om författaren - bara en ofattbar saknad efter vännen, eller geniet.

    SvaraRadera
  3. Och när vi inte har något bra själva lånar vi av Norge. Skavlan tycker jag mycket om. Ja, programmet om Mare Kandre gick verkligen rakt in, det var nästan det första jag tänkte på när jag vaknade idag. Tidigare under veckan beställde jag hennes bok Aliide, Aliide på Bokus. Precis som du tror jag att den kommer att vara mycket krävande. Jag är glad att du hittat min blogg Dipsolitteraten :-) Din länk gjorde att många kom på besök.


    Ja visst var upplägget respektfullt Hermia. Man får en känsla av att programmakarna verkligen försökt skildra Mare Kandre utan att sensationalisera eller försköna.

    SvaraRadera
  4. Ja, o vad fin dokumentären var! (Har skrivit lite om det själv: http://tassande.blogspot.com/2009/05/mare-kandre-det-ar-jag-som-ar-ett-geni_02.html)

    Om ni vill läsa något av Kandre som inte är så krävande, men fantastiskt bra och roligt ändå kan jag rekommendera Quinnan och doktor Dreuf.

    SvaraRadera