söndag 10 maj 2009

Resstopp Östeuropa

Det är ganska trevligt här i Östeuropa må jag säga. Här finns mängder av fina författare att stifta bekantskap med. Men, man hinner inte med allt man vill på en månad. Jag har nu läst Förvandlingen, som är fantastisk och En dag i Ivan Denisovitjs liv, som också är mycket bra. Samtidigt lyssnar jag på Bulgakovs Mästaren och Margarita, men den är inte precis i min smak. Lite för absurd och spretig.

Några böcker till från resmålet har jag tänkt hinna med: Hjärtdjur naturligtvis, Sándor Márais Glöd och Varats olidliga lätthet av Milan Kundera. Jag skulle gärna vilja läsa någon av de stora ryska klassikerna också, men tiden räcker inte till eftersom jag fått/får så fantastiskt fina recensionsböcker denna månad.

Strax innan vi lämnar Östeuropa kommer jag att skriva ett inlägg där jag länkar till allt ni skrivit under månaden om era resupplevelser. Hjälp mig då med att posta länkar i kommentarerna så att alla kommer med i ett inlägg. Jag har så klart kikat in lite hos många av er och sett vad ni läst. Men jag vill inte läsa era synpunkter innan jag själv läst boken i fråga. Det verkar i alla fall som om en hel del valt Hjärtdjur och tyckt mycket om den.

Om jag kan slita mig från Émile Ajars Med livet framför sej, ska jag skriva ihop något om Ivan Denisovitj i eftermiddag. Men solen skiner och man kan sitta och läsa på verandan...

5 kommentarer:

  1. Varats olidliga lätthet läste jag för en del år sedan - tyckte mycket om den. Har nu återkommit till Kundera, läser "Okunnigheten" en roman som ger en god inblick i livet i exil.

    Glöd verkar intressant, en ungersk förf dessutom som jag efterlyste häromveckan. Förvandlingen får vänta till ett senare tillfälle men efter att ha läst om den hos dig känns den som ett bra "måste". Ajars bok hoppas jag du skriver om, känner inte till den men vill gärna veta mer.

    Det låter härligt med verandan, själv jobbar jag istället för att läsa...

    SvaraRadera
  2. Kul att vi läser lite olika böcker av Kundera. Det var en ren slump att jag hade Glöd hemma. Lånade den på biblioteket för någon vecka sedan utan att ens veta att den var ungersk. Ska börja lyssna på den snart. Ajars (pseudonym för Romain Gary) roman verkar vara en läsupplevelse utöver det vanliga och den ska recenseras ordentligt.

    SvaraRadera
  3. Glöd är en pärla, skrev följande rader om den 2002: "Glöd" är en väl vald titel för innanför pärmarna på denna tunna lilla bok så ligger det känslor och pyr.
    Inga uppflammande lågor utan just med en het men stillsam glöd.

    Kundera fick jag smak för efter att ha sett Varats olidliga lätthet och tyckte att filmen var bra, men boken otroligt mycket bättre. Har läst Odödligheten av honom också.

    Hoppas du gillar dem!

    SvaraRadera
  4. Det låter väldigt lovande Klotho :-)

    SvaraRadera
  5. Har nu läst Förvandlingen och skriver om den här

    http://cecber.blogspot.com/2009/05/last-kafka-franz-forvandlingen.html

    SvaraRadera