lördag 20 juni 2009

Känner du Pippi Långstrump?

Känner du Pippi Långstrump? av Astrid Lindgren, utgiven av Rabén & Sjögren, 2009.

Ja, det finns väl ingen som inte känner Pippi. Den här boken kom ut första gången 1947 och varenda en av oss har väl läst den. I boken flyttar Pippi in i Villa Villekulla, hon letar efter saker, hon går på lina när cirkusen kommer till stan, hon skrämmer tjuvarna Blom och Dunderkarlsson och hon har födelsedagskalas.

Från ett barnpsykologiskt perspektiv är naturligtvis Pippi en mycket intressant figur. Att analysera henne utifrån termer som förluster, verklighetsflykt, falsk autonomi, deaktiverat anknytningssystem, emotionellt självförsörjande osv förstör dock magin för min del. Och jag vill inte förlora den magiska känslan av att Pippi är starkast i världen.

Illustrationerna av Ingrid Nyman är mycket fina. De har blivit restaurerade inför den här nyutgåvan och har starka, klara färger. Dottern blev mycket förtjust i bilderna, de är lustfyllda och roliga. Hon skrattade så hon nästan kiknade när Pippi snavar över ett staket med en plåtburk på huvudet.

Sammantaget är både mamman och dottern förtjusta i denna bok. Handlingen är rolig, fantasieggande och leder till samtal om än det ena än det andra. "Kan flickan lyfta en häst, mamma?" är exempel på sådant man måste fundera över. Texten är lättläst och passar barn i ålder 3-6 år. Det här är en bra introduktion till Pippi, som säkert kommer att följas av både filmer och kapitelböcker.

3 kommentarer:

  1. Pippi har varit en stor favorit för mina tjejer.

    Kina-mamman

    SvaraRadera
  2. Det här är faktiskt en riktigt bra liten bok. Jag är lite avvaktande till alla de här bilderboksversionerna av Astrids "ungar". En del (som Emil-boken) håller inte så bra textmässigt tycker jag, men det är trevligt att illustrationerna får så stor plats.

    Jag och dottern läser den här boken också med stor behållning då och då. Jag gillar särskilt bilderna på Dunder-Karlsson och Blom som sitter på skåpet och gråter. Självklart måste man dock gå vidare till de tjockare böckerna och filmerna, och det är väl det som jag håller emot den – för det som finns i den här boken finns ju också i de tjockare böckerna.

    SvaraRadera
  3. Min dotter är kluven till Pippi, hon gillar henne varannan dag.

    Jag håller med Vixxtoria, det är svårt att veta hur man ska göra med bilderboksversionerna. Man kan i vilket fall inte läsa dem i stället för kapitelböckerna.

    SvaraRadera