torsdag 2 juli 2009

Min vistelse i Mellanöstern

Under min vistelse i Mellanöstern blev inte lika mycket läst som jag hoppats på. Jag påbörjade läsning av Tusen strålande solar, men tyckte inte att den nog bra att lägga tid på. Efter vad jag läst har flera andra uppskattat romanen, så det känns bra att jag hade med den på listan ändå. Jag har också läst att många tycker att Flyga drake (av samme författare) är bättre så jag läser kanske den så småningom. Det finns således gott om planerad läsning för ytterligare en månad i Mellanöstern.

Jag hade läst Kvinnan i Jerusalem av Abraham B. Yehoshua innan resan och tyckte att den var mycket bra. Det har varit roligt att läsa alla kommentarer om denna bok, eftersom den fått både ris och ros. Under resstoppet läste jag Sharon och min svärmor; en oerhört angelägen bok att försöka förstå. Ytterligare en bok, En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz, blev läst under resetappen. Detta är en underbar, omfattande roman om det judiska folkets historia och en ömsint beskrivning av en familjs kollaps.


Kvinnan i Jerusalem av Abraham B. Yehoshua.

En kvinna dödas i ett självmordsattentat på en marknad i Jerusalem och den enda identifikations-handling man hittar är ett lönebesked. Ingen tycks veta vem kvinnan var. Personalchefen på kvinnans arbetsplats får i uppdrag att att identifiera henne. Det här är en absurd historia med många bottnar. På ytan är den en thrillerliknande berättelse av sträckläsningstyp. På ett djupare plan handlar den om människans och staten Israels identitet.


Sharon och min svärmor av Suad Amiry.

I Sharon och min svärmor får vi följa livet på Västbanken, sett med palestinska ögon, från tidigt 1980-tal till tidigt 2000-tal. Författaren skildrar det absurda förtryck människorna i Ramallah utsätts för och den godtycklighet med vilken befolkningen hanteras av ockupanterna. Att återge det galghumoristiska i de vidriga förhållandena är författarens överlevnadsstrategi. Detta är med bok man både skrattar och gråter med.


En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz.

Denna storslagna roman skildrar det judiska folkets historia, landet Israels födelse och en stor författares barndom och uppväxt. I brytpunkten mellan landets våldsamma födelse och moderns död står en liten grabb och observerar och försöker förstå. Boken skildrar författarens ursprung, judarnas förföljelse genom århundraden i Europa, Israels smärtsamma tillblivelse och dagens komplicerade politiska situation i området.


Fler som sammanfattat sin Mellanöstern vistelse är Bokmoster och Paulas bokblogg.

Lämna gärna länk i kommentarerna om ni gjort sammanfattningar så lägger jag till er.

5 kommentarer:

  1. Det verkar som att jag har "fel" Oz i bokhyllan. Eller, jag borde haft En berättelse om kärlek och mörker också. Du skriver så att jag verkligen vill läsa den.

    SvaraRadera
  2. Tack för länken, Lyran! Kul att läsa din sammanställning också. Jag läser gärna mer av Amos Oz och Sharon och min svärmor av Suad Amiry står redan på läslistan.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att ng Oz kan vara fel, även om jag bara läst denna. Han skriver helt underbart.

    Ja, visst är det kul med sammaställningar Bokmoster :-)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Det verkar tyvärr som att jag hamnar hoplöst efter i den här utmaningen. Det handlar INTE om att litteraturen inte är inspirerande, utan snarare om att jag redan har så många böcker i hyllan som står olästa. Hoppas att det är ok att återkomma i efterhand när jag läst de aktuella titlarna. /PL

    SvaraRadera