fredag 25 september 2009

Nobel-alfabetet - I

Välkomna till Nobel-alfabetet. Denna vecka är bokstaven I.

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

1. Imre Kertész brukar jag prata om i alla sammanhang. Hans berättelser bör läsas av alla. Mannen utan öde är en självbiografisk roman, som handlar om en ung pojkes fångenskap i andra världskrigets koncentrationsläger. Boken har ett stillsamt, återhållet tilltal som förstärker läsupplevelsen. Kertész fick Nobelpriset 2002.

Akademiens motivering:

"för ett författarskap som hävdar den enskildes bräckliga erfarenhet mot historiens barbariska godtycke."

2. Ian McEwan nämns ibland i Nobelprissammanhang och jag är förtjust i det jag hittills läst av honom. Både i Lördag och i På Chesil Beach fångas läsaren i järngrepp av den stämning författaren skapar. Stilen är mycket detaljerad, språkbruket precist och innehållet spännande på ett psykologiskt plan.

Min motivering:

"för att med ett oerhört precist språk beskriva mänskliga relationer in i minsta detalj."

"Instruktioner"

I Nobel-alfabetet utmanas ni att besvara ett par frågor (eller rättare sagt uppmaningar) utifrån första bokstaven i en författares för- eller efternamn eller utifrån första bokstaven i en boktitel. Varje vecka kommer en ny bokstav att presenteras, men för att göra det lite mer oförutsägbart kommer bokstäverna inte att presenteras alfabetiskt. Det ställs inga krav att man ska ha läst författaren eller boken ifråga, man kan lika gärna skriva om författare/böcker man är nyfiken på.

När det gäller Nobelpristagarna är det givetvis Nobelpristagarna i litteratur som avses. När det gäller Nobelpriskandidaterna, dvs era förslag på kommande Nobelpristagare gäller i denna utmaning (liksom för Svenska Akademien) kriteriet att författaren skall vara nu levande. Det är således ingen idé att försöka med vare sig Kafka eller Astrid Lindgren, hur välförtjänt det än må vara. När det gäller era förslag på Nobelpristagare vill vi också få en liten motivering.

Svara gärna i egen blogg och lämna en kommentar så vi kan läsa om dina favoriter. Det går också bra att lämna svar direkt i kommentarerna. Låna gärna bilden, men var snäll och direktlänka inte.

Läs andra bloggares inlägg om

6 kommentarer:

  1. Jag återkommer under helgen. Du och Petter har tagit allt på I som jag kan komma på att jag har läst, så nu måste jag se om det finns något jag glömt, eller om jag får göra ett sånt där "borde läsa"-inlägg. Men de är så tråkiga.

    SvaraRadera
  2. Den här var trixig - men har trixat till ett inlägg här.

    SvaraRadera
  3. Puh! Vilka titelregister jag fått läsa för att få ihop veckans svar. De här här:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogspot.com/2009/09/afrika-och-auster.html

    (och nej, Petter, det är inte Austen jag skriver om)

    SvaraRadera
  4. Jag ska försöka hinna med ett inlägg jag också- jag återkommer.

    SvaraRadera
  5. Sista dagen innan ny bokstav blev jag klar med I.

    SvaraRadera