onsdag 2 september 2009

Nobel-alfabetet

Här följer ett utkast till den nya utmaningen, kom gärna med kommentarer, frågor och förslag. Jag tänker posta en ny bokstav varje fredag, så ni har lite att knåpa med under helgerna.

I Nobel-alfabetet utmanas ni att besvara ett par frågor (eller rättare sagt uppmaningar) utifrån första bokstaven i en författares för- eller efternamn eller utifrån första bokstaven i en boktitel. Varje vecka kommer en ny bokstav att presenteras, men för att göra det lite mer oförutsägbart kommer bokstäverna inte att presenteras alfabetiskt. Det ställs inga krav att man ska ha läst författaren eller boken ifråga, man kan lika gärna skriva om författare/böcker man är nyfiken på.

När det gäller Nobelpristagarna är det givetvis Nobelpristagarna i litteratur som avses. När det gäller Nobelpriskandidaterna, dvs era förslag på kommande Nobelpristagare gäller i denna utmaning (liksom för Svenska Akademien) kriteriet att författaren skall vara nu levande. Det är således ingen idé att försöka med vare sig Kafka eller Astrid Lindgren, hur välförtjänt det än må vara. När det gäller era förslag på Nobelpristagare vill vi också få en liten motivering.

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

19 kommentarer:

  1. Roligt men svårt. Jag är inte alls bra på nobelpristagare men jag ska nog försöka vara med ändå. Kanske lär jag mig något på vägen.

    SvaraRadera
  2. Du hittar på så mycket roligt! Känner dock inte riktigt att min energi räcker till nu när hösten tassat fram. Vill ändå säga att ja - jag gillar det!

    SvaraRadera
  3. Det låter kul och svårt. Jag är fortfarande intresserad (jag tänker bara helt enkelt låtsas att jag är bortrest eller dödsjuk om jag inte hinner eller har lust att vara med nån gång).

    Framför allt hoppas jag på bra motiveringar till att läsa vissa böcker från andra. Lite passionerade pläderingar för framtida nobelpriskandidater är alltid uppfriskande.

    SvaraRadera
  4. Det här låter kul, jag hakar nog på den första frågan i alla fall. Att propagera för ett Nobelpris vet jag inte om jag mäktar.

    (Tack så innerligt för att du försöker stämma Astrid Lindgren i bäcken. Du kommer förstås inte att lyckas, men ändå.)

    SvaraRadera
  5. Men Snowflake – motiveringarna till varför folk ska få Nobelpris tycker jag låter som det allra roligaste. (Utom på O, för jag blir trött av bara tanken på alla lovord om JCO; inte för att jag har något särskilt emot henne – tvärtom – men den här sommaren har gjort mig alldeles mätt på henne, trots att jag inte läst någon av hennes böcker, och skippat 3/4 av alla JCO-blogginlägg.) Det måste du ju vara med på ibland i alla fall. Jag vill gärna höra dig motivera hur det posthumt ska tilldelas Dorothy Sayers :-p

    SvaraRadera
  6. Låter som en kul utmaning! Jag är med!

    SvaraRadera
  7. Kul att ni vill vara med :-) Jag tror också att just motiveringarna kan bli hemskt roliga, huvudsaken är att ingen tar det på för stort allvar så det blir pretentiöst.

    SvaraRadera
  8. Vixx,

    Okej, jag ska försöka åstadkomma minst en Horace-inspirerad motivering. Vill du vara Gert Fylking då?

    SvaraRadera
  9. Snow: Tja, du känner väl mig vid det här laget. Korta, utslitna, ettordiga oneliners är min specialitet i kommentarskategorin. Men jag rakar _inte_ av mig håret.

    (Apropå det så jag har börjat fundera över hur en Englundsk motivering kan låta. Det ser jag fram emot. Kan knappt vänta till en torsdag i oktober.)

    SvaraRadera
  10. Jag är med - litet kul när nu höstmörkret sätter in.

    SvaraRadera
  11. En mycket spännande utmaning om nobelpris- både de redan utdelade och de som bör utdelas... kul!! Det här ser jag fram emot.

    SvaraRadera
  12. Det här ska bli superkul, och en uppmaning att nominera sina favoritförfattare till nobelpriset måste man ju följa!

    SvaraRadera
  13. Det låter superkul - men svårt. Jag vill gärna vara med och försöka så får jag väl försvinna in i tystnaden om jag inte fixar det ;)

    SvaraRadera
  14. Jag hänger också på. Inte för att jag har så mycket att säga om framtida Nobelpristagare, men det ska bli roligt att läsa alla andras förslag.

    SvaraRadera
  15. Jag är med mest för att få lite boktips!! ;-) Hoppas jag kan bidra med nånting också....

    violen

    SvaraRadera
  16. Kul att så många är intresserade. Och för min del är jag ganska säker på att jag kommer att få ut mer av allas åsikter än av bara mina egna :-D

    SvaraRadera
  17. Språktidningen har ju en fin lathund till hur man skriver en Nobelprisnominering. Den kan man använda om man vill få till det riktigt fint.

    SvaraRadera
  18. Jag försöker hänga på. Svårt men utmanande.

    SvaraRadera