tisdag 10 november 2009

Afrika och jag

Jag måste säga att min vistelse i Afrika hittills varit över all förväntan. Jag har läst Allt går sönder av Chinua Achebe och tycker att den håller Nobelprisklass. Tidigare i år läste jag Utvandringens tid av Tayeb Salih, som jag också gav toppbetyg. Nu läser jag En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie och älskar den helt enkelt. Jag ska tillbringa en hel del tid i den här världsdelen i framtiden.

Hur går det för er andra resenärer? Trivs ni också här i Afrika? Vad läser ni?

4 kommentarer:

  1. Håller med dig om dina omdömen. Säkert har du redan läst Wole Soyinka. Rekommenderar också Chris Abani och Léonora Miano.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst Soyinka än och tackar för de andra tipsen också.

    SvaraRadera
  3. En halv gul sol har jag men inte läst och nu frågar jag:

    är de ogbi? tvillingar var ju sånt som man satte ut i skogen i så fall, finns det med i boken????

    *nyfiken*

    SvaraRadera
  4. I Allt går sönder finns med om tvillingar som sattes ut i skogen. En halv gul sol vill jag oerhört varmt rekommendera dig, trots att jag bara läst halvvägs i denna tjocka bok. Den handlar om Igbo och bildandet av Biafra.

    SvaraRadera