lördag 14 november 2009

Citatutmaning

Här kommer en ny citatutmaning. Er uppgift är så klart att försöka para ihop rätt citat med rätt ursprung. Försök att klura lite själva innan ni läser kommentarerna, där finns säkerligen snabbt en hel del rätta svar. Aja baja, googla inte!


"Den som inte läser goda böcker har inget försteg framför den som inte kan läsa dem."

"Och så blev hans hjärna på grund av överdrivet läsande och brist på sömn så torr och ihopskrumpen att han till slut blev helt från vettet."

"Det enda jag beklagar är att jag aldrig kommer att få tid att läsa alla de böcker jag vill."

"Jag vet inte längre vad "hemma" är efter att ha flyttat runt så mycket. Det enda det betyder nu är den plats där böckerna finns."

"Det är verkligen en fantastisk start i livet att ha ett litet antal verkligt goda böcker som är ens alldeles egna."

"Böcker läser vi för att lära känna verkligheten bättre."

"Det finns böcker där ryggen och omslaget är de bästa delarna."


Charles Dickens
Mark Twain
John Steinbeck
Sherlock Holmes
Adolf Dygasinski
Cervantes
Francoise Sagan

4 kommentarer:

  1. Citat nr 2 är Cervantes, det har jag själv citerat ibland för jag tycker det är så kul!
    men sen vet jag inte du skriver väl facit så småningom???

    SvaraRadera
  2. Så klart det blir ett facit, men jag tror att läsarna kommer att gemensamt lyckas klura ut alla. Nu är det ju bara 6 kvar :-)

    SvaraRadera
  3. Det sista citatet, det om ryggen och omslaget, tror jag är sagt av Dickens?

    Maria M

    SvaraRadera