måndag 23 november 2009

Jul-Selma

Ord och inga visor utmanar oss alla att läsa något av Selma Lagerlöf under julen. Och det är en utmaning jag vill anta. Man måste läsa minst ett par böcker av Selma varje år, tycker jag, och nu är det alltför länge sedan för min del. Boken jag kommer att läsa är Den heliga natten och andra julberättelser, det kan väl inte finnas något mer passande. Den heliga natten... är en fin novellsamling som innehåller sex berättelser med jultema. Jag hade tänkt läsa den i fjol, men då kom det annat emellan. I år ska jag ha gott om tid att njuta av Selmas stämningsfulla skrönor.

4 kommentarer:

  1. Borde lägga till den på min mentala "julbokslista" som då består av två böcker: A Christmas Carol och den här. Nån som har tips på fler?

    Andrea

    SvaraRadera
  2. Den skulle jag också gärna vilja läsa. :)

    SvaraRadera
  3. Jag fixar ett helt nytt inlägg och ber om tips från alla Bibliophilia :-)

    Leta efter den på bokborsen.se, Annelie :-)

    SvaraRadera
  4. Eg er også veldig glad i Selma Lagerlöf si "Den hellige natt", eller i det heile tatt Kristuslegender (som boka heiter på norsk). Den og "Papa Panov", av Tolstoj, er dei to juleoforteljingane eg bare må lese kvart år.

    SvaraRadera