söndag 15 november 2009

Pérez-Reverte och Roberts?

Camelia tipsade under veckan om ett, för mig, nytt sätt att få tips på författare. Literature-Map skapar kartbilder av författare som liknar andra och man kan skriva in sin egna favoriter.

Men, vem är Arturo Reverte Perez? Han hamnar mycket nära när jag söker efter författare som liknar Chimamanda Ngozi Adichie. Efter lite googlande kommer jag fram till att de måste mena Arturo Pérez-Reverte, spansk författare, journalist och medlem i Spanska Akademien. Han har skrivit böckerna Vem dödade riddaren? och Dumasklubben. När jag googlar på boktitlarna verkar de vara deckare/mordgåtor, som i o f s får bra omdömen. Men vari ligger likheten med Chimamanda Ngozi Adichie? Har någon av er läst Pérez-Reverte?

Den andre författaren som, enligt Literature-Map, liknar Chimamanda Ngozi Adichie är Gregory David Roberts. Han har skrivit tegelstenen Shantaram som handlar om en man som flyr från ett australiskt fängelse till den myllrande miljonstaden Bombay (Mumbai). Även denna bok får ofta höga betyg, men jag undrar om den verkligen är lik En halv gul sol?

Har ni testat Literature-Map? Får ni bra tips?

8 kommentarer:

  1. har läst både halv gul sol och shantaram och älskade båda väldigt mycket! men särskilt lika kan jag itne säga att jag tyckte de var. Men har du inte läst Shantaram, gör det, frälste även resten av min familj med denna bok, en upplevelse utöver dte vanliga (även om klyschorna är gasnak frekventa)

    SvaraRadera
  2. DN skrev om Chris Abanis "Graceland" i gårdagens boklördag. Boken verkar väldigt intressant och handlar om Nigeria och igbofolket. Apropå liknande författare.

    SvaraRadera
  3. Vad gäller afrikanska författare, eller snarare utom-anglikanska författare, så verkar Literature-Map vara ganska torftig. Ganska typiskt den engelskspråkiga världen att inte ha så stor koll på resten av världen. Jag har sökt på Kate Atkinson och Andrew Taylor och fått fina referenser till författare som skriver i liknande stil. Såsom jag tolkar kartans förslag så är det intrigupplägget, t ex lek med tiden, gåtor etc, som matchar. När jag söker på japanska författare blir det inte samma matchning utan känns mer hoprafsat. Det skulle behövas en litteraturkarta som tar upp världslitteraturen.

    SvaraRadera
  4. Shantaram känns lite tung (rent fysiskt).

    Abani ska jag kolla upp.

    Visst vore det kul med en mer världsomspännande karta Camelia.

    Lycka till Therese.

    SvaraRadera
  5. Jag har testat den här för ett tag sen, och om jag förstår saken rätt (jag klickade runt rätt bra vid det tillfället), så bygger den på vilka böcker man själv matar in. Det är alltså viktigt att göra den en massa gånger, och helst lägga till olika författare varje gång.

    SvaraRadera
  6. Camus McEwan och Oates gav Anne Tyler! Visst ska vi läsa en bok av henne nästa år?

    SvaraRadera
  7. Aha, då får jag jobba på lite Vixxan.

    Jajamensan, en bok om två adopterade flickor, violen :-)

    SvaraRadera