måndag 9 november 2009

Tematrio - Pappor

Måndagen efter Fars Dag handlar naturligtvis Tematrion om fäder och deras barn. Det tycks vara något av trend för närvarande att skriva om sina pappor och en hel del är riktigt bra. Mina tre val handlar alla om pappor som på något sätt brustit i sitt föräldraskap, men ni kan lika gärna skriva om toppenpappor.


Berätta om tre böcker som handlar om pappor!

1. I Ut och stjäla hästar av Per Petterson skildras hur Trond, som 15-åring, tillbringar den sista sommaren tillsammans med fadern. Pojken beundrar sin far och vill efterlikna honom; bl a är det viktigt att arbeta hårt och inte ömka sig. Efter sommaren försvinner fadern utan någon förklaring, vilket påverkar Trond under resten av livet. Vackert språk, lågmäld, dröjande stämning.

2. Mig äger ingen av Åsa Linderborg är Åsas berättelse om hennes uppväxt med en ensamstående pappa, en ensamstående pappa med alkoholproblem. Romanen är en osentimental skildring av en torftig barndom och en kärleksförklaring till en pappa som gjorde sitt bästa, trots begränsningar i föräldraförmågan. Värd att läsas både för dess innehåll och dess litterära kvalitéer.

3. I Afrikanen berättar Le Clézio om hur han som åttaåring reser till Nigeria för att träffa den far han inte sett sedan han var liten. Fadern har under krigsåren arbetat under oerhört påfrestande villkor i Afrika, vilket skapat en stram, auktoritär hållning. Detta är en mycket fin, nyanserad beskrivning av en komplicerad far-sonrelation. Vackert språk.


"Instruktioner"

Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

12 kommentarer:

  1. Nu finns en pappatrio hos mig!

    SvaraRadera
  2. Har fått ihop en duo (två väldigt bra böcker!) och lämnat lucka för en Riktigt Bra Pappa.

    SvaraRadera
  3. Nu är min tematrio också färdig!

    http://kerstinydrefors.blogg.se/2009/november/tematrio-om-fader.html

    SvaraRadera
  4. Det här temat var svårare än vad jag hade trott. :) Fick faktiskt låna lite inspiration från dig och ta upp nästan samma böcker. :)

    SvaraRadera
  5. Nu finns min pappatrio på plats.

    SvaraRadera
  6. Har svarat här och efterlyser fler bra barnböcker med närvarande pappor!

    SvaraRadera
  7. Äsch, här menar jag ju att jag svarat! Ursäkta!

    SvaraRadera
  8. Hej. Bra tema! Jag har delat upp mitt i tre inlägg, varav två är skrivna hittills. De hittar ni här:

    http://illusionernasblogg.blogspot.com/2009/11/tema-pappor-del-ett-det-hande-nagot-med.html

    och här:

    http://illusionernasblogg.blogspot.com/2009/11/tema-pappor-del-tva-farsan-von-fersen.html

    Även detta hör dit egentligen:

    http://illusionernasblogg.blogspot.com/2009/11/axel-von-fersen-moter-fantomen.html

    Sista delen kommer i morgon eller till helgen. Tack för inspiration!

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Här är till slut del tre:

    http://illusionernasblogg.blogspot.com/2009/11/tematrio-pappor-del-tre-inte-utan-min.html

    Hur gör ni de där snygga länkarna, som ligger i ett ord så att säga?

    SvaraRadera