tisdag 23 mars 2010

Bokfrågornas ABC - P

Nu är det dags för bokstaven P i Lilla O:s utmaning.

1. Pseudonymer används ibland av författare. Vad tycker du om det? Vilken pseudonym skulle du rekommendera oss att läsa?
Pseudonymer har använts i alla tider, av olika skäl. Tänk bara på alla kvinnor som tvingades använda manliga pseudonymer för att bli publicerade. Jag har full förståelse för att man även idag kan tänkas vilja skriva under pseudonym och förstår inte riktigt det extrema intresse som riktades mot fenomenet när det gällde Kepler..

2. Vem är din favoritpappa i litteraturens värld?
Jag har läst om många pappor på slutet, men ingen av dem kan sägas vara en favorit. Tjorvens pappa tycker jag är mysig.

3. Popularitet vs. kvalitet. Vad har du för åsikter om detta dilemma?
Jag vill läsa det som är bra vare sig det är populärt eller inte.

4. Pocket eller inbunden?
P g a en synnedsättning föredrar jag nuförtiden ofta inbundet. En del pocketutgåvor har pytteliten text, tyvärr.

1 kommentar:

  1. Tjorvens pappa ja, han är söt han.
    Just textstorleken är ett bra argument för inbundna böcker.

    SvaraRadera