torsdag 25 mars 2010

Bokfrågornas ABC - Q

Nu är det dags för bokstaven Q i Lilla O:s utmaning.

1. Qvinna i världen av Inger Frideborgsdotter handlar om sex kvinnor med olika levnadsöden i olika tider, på olika platser. Berätta om en annan bok som handlar om en kvinna i världen som du tycker är läsvärd.
Jag läser just nu Sara Stridsbergs Darling River som bygger på Nabokovs Lolita. Båda böckerna är uppskakande dokument över hur flickor/kvinnor formas i männens värld.

2. The queen and I är en fantastisk bok om hur kungafamiljen i Storbritannien får omvärdera sitt liv då landet blir republik. Boken är skriven av Adrian Moles morsa Sue Townsend. Berätta om en annan bok som handlar om en drottning!
Drottningen vänder blad av Alan Bennett är en bedårande liten bagatell om passionen för läsning. Man läser boken med ett leende på läpparna, det är en liten (kron)juvel. Boken handlar om hur den engelska drottningen upptäcker böckernas värld och de konsekvenser detta får för hovet och landet.

3. Qué? Berätta om en bok som du inte alls förstod dig på.
Under gymnasiet tvingades jag läsa Aniara och dessutom skulle boken recenseras. Jag begrep inte ett dugg och har sedan dess inte vågat närma mig Aniara igen.

4. Och till sist gör jag det lite lätt för mig och ber dig berätta om en författare eller bok på Q.
Fransmannen Yann Queffélec bidrar med tre böcker i min boksamling. Jag har läst en av dem, Barnet på vinden, för mycket länge sedan. Den här boken handlar om ett barn som blir till vid en våldtäkt och moderns oförmåga att ta barnet till sig. Författaren har fått det fina franska Goncourtpriset, vilket borde borga för att hans författarskap håller hög kvalitet. Jag kommer ihåg att jag tyckte att boken var bra när jag läste den, men det är så länge sedan att jag inte vet vad jag skulle anse idag.

2 kommentarer:

  1. Tvång och läsning funkar väl sådär i skolans värld. Själv blev jag avskräckt då jag läste Röda Rummet och väntade länge innan jag närmade mig Strindberg igen.

    SvaraRadera
  2. Visst är det synd att de lägger (eller förhoppningsvis lade) ribban så högt att nästan ingen hänger med.

    SvaraRadera