måndag 29 mars 2010

Bokfrågornas ABC - R

Nu är det dags för bokstaven R i Lilla O:s utmaning.

1. Har du läst någon bok som kretsar kring en rättegång?
Under lång tid hade jag Juryn av Grisham i bokhyllan, men den har visst skänkts till behövande. Den blev aldrig läst.

2. Har du någon romantisk favoritbok?
Det tycks mig vara ett tag sedan jag läste någon romantisk bok, så jag får dra till med min gamla favorit Borta med vinden.

3. Religion påverkar oss antingen vi är troende eller inte. Berätta om en bok där religionen har betydelse.
Så här i påskveckan får jag väl välja någon med kristen anknytning. Selma Lagerlöfs Jerusalem handlar om en väckelsevåg som når folket i Dalarna och berättelsen skildrar alla varianter av kristen tro.

4. Slutligen vill jag att du berättar om en riktigt rolig bok!
Hm, jag läser inte så mycket roligt heller, verkar det som. En av de roligaste romaner jag läst är den satiriska Candide av Voltaire, som driver med tanken att vi lever i den bästa av världar och betonar att man endast kan nå framgång genom hårt arbete.

2 kommentarer:

  1. Jerusalem har jag pinsamt nog inte läst trots ett antal poäng littvet.

    SvaraRadera
  2. Jerusalem är dessutom Selmas bästa och värd att läsas :-)

    SvaraRadera