fredag 12 mars 2010

Ingen rövare finns i skogen

Ingen rövare finns i skogen, text av Astrid Lindgren, illustrationer av Ilon Wikland, utgiven av Rabén & Sjögren, 2009.

Ingen rövare finns i skogen utspelar sig i en magisk, spännande fantasivärld då Peter en dag plötsligt upptäcker att han hamnat i sin mammas gamla dockskåp. I detta skåp bor vanligtvis den lilla dockan Mimmi och när Peter nu befinner sig inuti dockskåpet upptäcker han att omgivningen förändrats. Utanför finns inte längre mormors gungstol och sybord, utan en mörk skog där rövarhövdingen Fiolito och hans fyrtio rövare bor. Fiolito planerar att stjäla Mimmis oskattbara pärlor, han lyckas ta sig in i dockskåpet och utmanar Peter till en rafflande svärdsstrid. Men slutet blir inte riktigt som Fiolito tänkt sig.

Berättelsen om Mimmi, Peter och Fiolito är mycket spännande, den innehåller flera oväntade vändningar och visar till slut att allt inte är vad det verkar vara. Astrid låter ju alltid barnen segra, ofta med list. Handlingen är fantasieggande och slutet mycket klurigt. Dottern på 4½ år tycker att boken är mycket bra och lite otäck. Detta gör att hon ofta vill att vi ska läsa den.

Den här utgåvan av berättelsen är mycket rikt illustrerad av Ilon Wikland. De mörka, lite suddiga bilderna förstärker det magiska, spännande inslaget och kompletterar texten fint.

Den här berättelsen är mycket spännande och passar för förskolebarn från c:a 4 år.

4 kommentarer:

  1. Det var total magi när min mamma läste denna saga för oss. Jag var livrädd och rös av spänning - fortfarande tycker jag att Nils Karlsson Pyssling-sagorna är något av det bästa Astrid Lindgren skrev. Jag kände så igen mig i de ensamma fantiserande barnen.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag tyckte också så himla mycket om Ingen rövare finns i skogen när jag var liten. Nästan lika bra var kortfilmen med Per Oscarsson som Fiolito. Vilka härliga minnen :)

    SvaraRadera
  3. Jag verkligen älskade den när jag var liten. Måste ta och shoppa lite böcker till grabbarna tror jag! Är det okej att jag skyller på dig? ;-D

    SvaraRadera
  4. Det är alltid OK att skylla på mig när det gäller att shoppa böcker :-)

    SvaraRadera