fredag 19 mars 2010

Sylvia

Filmen Sylvia handlar om författarinnan Sylvia Plath och hennes förhållande till poeten Ted Hughes. I inledningen av filmen är Sylvia en ung, begåvad student med ambitionen att bli en stor poet. Hon träffar Ted och faller handlöst för honom och hans dikter. Paret gifter sig, men relationen blir aldrig den trygga hamn Sylvia längtat efter. Ted är vid upprepade tillfällen otrogen och relationen präglas av våldsamma uppträden och återföreningar. Paret får två barn tillsammans, men inte heller detta ger Sylvia den stabilitet hon önskar. I stället förvärras hennes depressioner och leder slutligen till att hon begår självmord.

Både Gwyneth Paltrow och Daniel Craig gör fina rollprestationer, men filmen griper mig ändå inte så mycket som väntat. Viktiga delar utelämnas och jag blir sittande och funderar över hur Sylvias uppväxt varit. Hon gjorde ett självmordsförsök redan vid 9 års ålder och jag skulle gärna vilja få veta mer om detta och om förlusten av fadern. I filmen framställs den komplicerade relationen till maken som en orsak till Sylvias självmord, men detta är att förenkla lite väl mycket, tycker jag. Sylvia uppfattade sig en en ofullständig människa innan hon träffade Ted och jag skulle vilja veta mer om hur detta kom sig.

Det enda jag läst av Sylvia Plath är Glaskupan och det är mycket länge sedan. Jag kommer inte alls ihåg vad den handlar om, men minns att den grep tag i mig då jag läste den. Kanske är det dags för en omläsning?

2 kommentarer:

  1. Sylvia Plath er en av mine yndlingsforfattere. Derfor ble jeg litt skuffet over denne filmen. Den handlet jo nesten bare om kjærlighetsforholdet. Og selv om Craig spiller bra, ble hans Ted helt feil for meg.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar Sylvia Plath mycket och hon var nog mycket mer komplex som person än vad filmen visar. Filmen får man nästan se utifrån att förhållandet mellan Ted och Sylvia skildras och inte Sylivia som person.

    Läs om Glaskupan det är mitt tips.

    SvaraRadera