söndag 25 april 2010

Burukvartetten

Då var Människornas jord utläst, mina tankar kring boken kommer när jag lyckats samla ihop dem. Under sina 14 år som politisk fånge på ön Buru diktade författaren Pramoedya Ananta Toer muntligt de berättelser som senare blev romansviten Burukvartetten. Människornas jord är den inledande delen och efter att ha läst ut den längtar jag efter fortsättningen. Del två Barn av alla folk och del tre Fotspår är översatta och utgivna. Hoppas att del fyra också kommer snart, helst skulle jag vilja sträckläsa hela kvartetten.

4 kommentarer:

  1. Alle fire bøkene er oversatt til norsk, om det kan hjelpe?

    Jeg er et stykke inn i Fotspor nå, og har allerede lånt den fjerde, Glasshus, på biblioteket. Blir nok ingen andre bøker på meg før Buru-kvartetten er ferdiglest.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag läser gärna på bokmål om det kniper.

    SvaraRadera
  3. Fyran, "Glashuset", lär komma våren ´11 på svenska

    SvaraRadera
  4. Kul att höra att fyran snart kommer :-)

    SvaraRadera