fredag 2 april 2010

Kvartalsrapport 1 - 2010

# Darling River - Sara Stridsberg
# Nybyggarna - Vilhelm Moberg
# Invandrarna - Vilhelm Moberg
# Muminpappans memoarer - Tove Jansson
# Trollkarlens hatt - Tove Jansson
# Krigets skola - Alexandre Najjar
# Utvandrarna - Vilhelm Moberg
# Att läsa Lolita i Teheran - Azar Nafisi
# Kometen kommer - Tove Jansson
# Småtrollen och den stora översvämningen - Tove Jansson

# Frostnätter - Arnaldur Indridason
# Den siste brodern - Natacha Appanah
# Hur man botar en fanatiker - Amos Oz
# Den vidunderliga kärlekens historia - Carl-Johan Vallgren
# Husfrid - Alison Bechdel
# Döden skall du tåla - Karin Fossum
# Låt tistlarna brinna! - Yasar Kemal
# Efter attentatet - Yasmina Khadra

# Isslottet - Tarjei Vesaas
# Lolita - Vladimir Nabokov
# Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafón
# Aprils frusna blommor - Ismaïl Kadaré
# Penelopiaden - Margaret Atwood
# Kungens komediant - Agneta Pleijel
# Sju stenar till den otrogna hustrun - Vénus Khoury-Ghata
# Mordets praktik - Kerstin Ekman
# På spaning efter den tid som flytt - Proust/Heuet

27 böcker blev lästa under årets första kvartal. Blandningen är delvis godkänd, men avsaknaden av Nobelpristagare drar ner omdömet:

4 klassiker/moderna klassiker
0 Nobelpristagare
2 deckare/spänning
6 "världslitteratur" (utomeuropeisk, icke-anglosaxisk)
4 ungdomsböcker
2 grafiska romaner

Under detta kvartal har vi i Jorden Runt-utmaningen rest till Östeuropa och Mellanöstern, vilket inneburit möten med nya spännande författare. Ismaïl Kadaré och Amos Oz är exempel på författare jag vill läsa mer av. Perioden har också präglats av ett periodvis intensivt läsande om Muminfamiljen, vilket lett till stor förnöjsamhet. Vilken suverän förmåga att gestalta komplicerade psykologiska skeenden på ett lättförståeligt, klargörande sätt Tove Jansson besitter. Under den senaste månaden har jag levt nära Karl-Oskar och Kristina. Många gånger har jag gråtit över deras sorger och umbäranden. Jag förstod naturligtvis att romanserien skulle vara bra, men den är ändå så mycket bättre än jag väntat mig. För övrigt är höjdpunkterna under perioden Lolita och Darling River. Båda böckerna har föranlett mycken vånda och tvingat mig att se saker i nytt ljus. De största besvikelserna under detta kvartal stod Vindens skugga och Den vidunderliga kärlekens historia för. Både tyckte jag var förutsägbara och skrivna med ett överlastat språk.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad mycket du hinner läsa!! Jag är riktigt avundsjuk (har själv läst 10 böcker under samma period...)

    Lolita har jag läst, men tyckte den var ganska svår då. Kan bero på att jag var yngre och läste på engelska. Är sugen på att läsa om den nu, innan jag läser Darling River. Sara Stridsberg är en favorit sedan tidigare.

    SvaraRadera
  2. Jag har skalat bort mycket annat tidskrävande som t ex TV-tittande och städande :-) Jag tror att man inte ska vara helt purung när man läser Lolita.

    SvaraRadera