tisdag 20 april 2010

Ny favorit

Nyanserade personbeskrivningar, fängslande handling, jordnära språk, vad mer kan man önska? Möjligen fina naturskildringar, ett historiskt samhälleligt intressant skede och lite kärlek. Ja, allt detta rymmer den underbara roman jag läser just nu, Människornas jord av Pramoedya Ananta Toer. Detta är första romanen i en kvartett och jag kommer med största säkerhet att införskaffa dem alla, trots att de nog bara ges ut i inbundet format. Om inte författaren avlidit 2006 hade han varit min kandidat till årets Nobelpris.

2 kommentarer:

  1. Jag är också helt betagen i den här författaren- idag skickade jag efter del två och tre i den här serien.... och- jag hade inte hittat honom utan din hjälp- så tack ska du ha! (har fortfarande kvar halva första delen att läsa... men det är en sann njutning).

    SvaraRadera
  2. Det känns extra kul att jag kunnat tipsa dig om något, jag har ju fått så många bra tips via din blogg :-)

    SvaraRadera