måndag 5 juli 2010

Kvartalsrapport 2 - 2010

# De två tornen - J R R Tolkien
# Onda stenar - Milena Agus
# Easter Parade - Richard Yates
# Vägen - Cormac McCarthy
# Påminnerskan - Anne Tyler
# Ringens brödraskap - J R R Tolkien
# Den store Gatsby - F Scott Fitzgerald
# De ensamma - Håkan Nesser

# Syster Varg - Skåhlberg/Dahlquist
# Pennskaftet - Elin Wägner
# Lila hibiskus - Chimamanda Ngozi Adichie
# Sista kulan sparar jag åt grannen - Fausta Marianovic
# Sommarljus... - Jón Kalman Stefánsson
# De sex misstänkta - Vikas Swarup
# Vad jag älskade - Siri Hustvedt
# Vävarnas barn - Per Anders Fogelström
# Trollvinter - Tove Jansson
# Att tro på mister Pip - Lloyd Jones

# Främlingen i huset - Sarah Waters
# En tyst minut - Siegfried Lenz
# Mot ännu en sommar - Janet Frame
# Människornas jord - Pramoedya Ananata Toer
# Ett rum med utsikt - E.M. Forster
# Mardrömmen - Kenzaburo Oe
# Farlig midsommar - Tove Jansson
# Sista brevet till Sverige - Vilhelm Moberg

26 böcker blev lästa under årets andra kvartal och blandningen vad gäller genrer och geografi är klart godkänd. Dock finns här bara en enda Nobelpristagare:

5 klassiker/moderna klassiker
1 Nobelpristagare
3 deckare/spänning
6 "världslitteratur" (utomeuropeisk, icke-anglosaxisk)
3 ungdomsböcker
2 fantastik
1 dystopi

Under detta kvartal har vi i Jorden Runt-utmaningen rest till Asien och Australien/Oceanien. I Asien stod den indonesiske författaren Pramoedya Ananata Toer för kvartalets överraskning. Människornas jord visade sig vara mycket bättre än jag vågat hoppas på. I Oceanien stod i stället Lloyd Jones för kvartalets bottennapp: Att tro på Mister Pip höll inte alls den klass jag väntat mig.

Jag har fått en hel del recensionsböcker under perioden och de har alla varit klart läsvärda (Mot ännu en sommar, En tyst minut, Främlingen i huset, De sex misstänkta, Lila hibiskus, Syster Varg, De ensamma, Den store Gatsby, Påminnerskan, Easter Parade, Onda stenar). Mina favoriter bland dessa är Lila hibiskus, Den store Gatsby och Påminnerskan.

Bland de övriga böckerna har Vägen och Vad jag älskade varit starka läsupplevelser. Siri Hustvedts roman börjar lite pretentiöst, men övergår i en otroligt fin, lyhörd skildring av livets svårigheter och glädjeämnen. Vägen är en oerhört gripande berättelse om en far och hans son och en fruktansvärd skildring av livet efter jordens undergång.

Två delar av Tolkiens berättelse om ringen har jag lyssnat på under kvartalet. Jag lyssnar på den nya översättningen och tycker att den fungerar bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar