torsdag 30 september 2010

Bokmässan - Böckerna

Just det, förutom att träffa folk ägnade jag mig åt lite bokspaning också på mässan. Och det blev en hel del smått och gott som fick följa med hem.


Thorén & Lindskog översätter tyskspråkig litteratur och det jag tidigare läst av dem har varit mycket bra. Särskilt måste jag nämna Upptäckten av currywursten av Uwe Timm, som jag läste förra året. I höst ger förlaget ut tre nya böcker: I skuggan av min bror av Uwe Timm, Cap Esterel av Tanja Langer, Ingen fara av Selma Mahlknecht. Blandningen av gammalt och nytt (två av böckerna är debutromaner) och böckernas olika teman lockar till läsning. Eftersom temat för bokmässan nästa år är tyskspråkig litteratur är det hög tid att läsa mer från de tyskspråkiga länderna.

Elisabeth Grate satte ihop ett litet fint paket till mig utifrån vad jag tidigare läst och gillat ur hennes fina boksamling. Många extra plus vill jag ge till en förläggare som så uppenbart drivs av kärlek till litteraturen. De böcker jag kommer att läsa och recensera är En spik, en ros och Gilles kvinna av Madeleine Bourdouxhe samt Kärlekens geografi av Nina Bouraoui. Gemensamt för böckerna är att de är vackra, de handlar om kvinnor och kärlek och de är skrivna av författare vars namn jag inte kan uttala.

Att SEKWA är ett av mina favoritförlag tror jag alla mina läsare redan vet. Att jag dessutom lyckats göra en "blurb" till deras pocketutgåva av Den röda soffan, det är jag rätt så mallig över ;) Den mycket omskrivna Himlen i Bay City av Catherine Mavrikakis är det nu äntligen dags för mig att infoga i min fina samling av SEKWA-böcker, dessutom fick även Atlantens mage av Fatou Diome, en debutroman av en författare född i Senegal, följa med hem.

Svante Weyler läser inte bloggar, sa han. Som tur är har han anställda som gör det, annars skulle inte jag läsa hans böcker... Péter Esterházys Ingen konst fick utmärkelsen "Årets fotbollsbok" när den kom ut i Tyskland, detta skapar onekligen ett visst intresse hos mig. Att författaren dessutom är en möjlig framtida Nobelpristagare gör honom inte mindre intressant. Julie Zehs Corpus Delicti beskrivs som "vår samtids kvinnliga motsvarighet till George Orwell", detta gör mig oerhört nyfiken.

Leopard ger ut många fina böcker, bl a av Maryse Condé och Assia Djebar. Dessutom ger de ut min favorit bland indonesiska författare, Pramoedya Ananta Toer. Jaja, han är nog den ende indonesier jag läst, men han är bra! Tredje delen i Burukvartetten - Fotspår - står nu i tryggt förvar i bokhyllan.

I år lyckades jag begränsa inköpen även hos Tranan, endast en bok fick följa med hem. Annie John av Jamaica Kincaid är en skildring med självbiografiska inslag av en egensinnig flickas uppväxt på ön Antigua. Den här romanen ser jag verkligen fram emot att läsa.

6 kommentarer:

  1. Grattis till blurb! Stod hur länge som helst och petade på Mavrikakis bok men bestämde mig just då för att inte köpa den. nu undrar jag nog lite hur jag tänkte

    SvaraRadera
  2. Som sagt, Grattis till blurb och grattis till alla nya fina böcker! Mavrikakis bok är nog den enda av dem som jag har läst men den är å andra sidan magnifik.

    SvaraRadera
  3. Fick också tips häromdagen om just Corpus Delici av Juli Zeh. Tipset kom från en som vet vad jag gillar så det känns klart intressant.

    SvaraRadera
  4. Tackar :-) Ja, jag tror mycket både på Himlen och Corpus Delicti :-)

    SvaraRadera
  5. grattis till blurb! och grattis till alla nya fina böcker =)

    SvaraRadera
  6. Så roligt med Sekwa-blurben. Jag gillar mycket "Igelkotten", och - faktiskt - "Smaken".
    Föll direkt för Zehs "Fritt fall" förra året; den är så smart! Sparar nog "Corpus Delicti" ett tag - men svårt låta bli börja läsa!
    JanB

    SvaraRadera