tisdag 28 september 2010

Bokmässan - Söndagsmöten

Söndagens bokmässebesök handlade om att snacka med förläggare, folket i Värmlandsmontern och andra bekantskaper. Dessutom både fick och köpte jag en hel del smått och gott, inklusive en del böcker som kommer att presenteras närmare senare.

Här är två av mina favoritförläggare Elisabeth Grate och Johanna från SEKWA. De lyckas alltid med stor lyhördhet plocka fram böcker som är helt i min smak. Det märks att de båda styrs av sin passion för läsning. Så ska förlag drivas!

I Värmlandsmontern småpratade jag lite med poeten Bengt Berg, som tyckte att min "Jag kan verbalisera min ångest-knapp" var tänkvärd.

Den enda önskan som inte uppfylldes under bokmässan var att få träffa Peter Englund. Ni kan väl gissa vad jag skulle vilja prata med honom om.

8 kommentarer:

  1. Jag tittar in för att ge dig länken till sydamerika litteraturen som jag läst denna månad. teklamrng.blogspot.com/2010/09/bokresan-jorden-runt-del-16.html

    Verkar vara trevliga förläggare som hittar spännande litteratur som Igelkottens elegans.

    Trevligt att du tyckte det var en intressant blandning av afrika litteratur.

    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  2. Inte varje dag man hittar till dig från Sekwa förlag på FB! :-)


    Här är min länk till sydamerika
    http://violensboksida.bloggplatsen.se/kategori/41661-jordenrunt-sydamerika-vastindien-10/

    läste ju Toscana redan i fjol och Andarnas hus blev inte läst tyvärr.
    Men två riktigt bra böcker blev det ju......

    SvaraRadera
  3. I Sekwas/Grates monter hade jag kunnat köpa varenda bok. Men jag begränsade mig till fyra. Jag gillar ALLT som ger ut jag med. Ojojoj!

    Mitt Sydamerika-inlägg kommer att dröja, precis som de flesta andra världsdelars, men jag läser, det gör jag.

    Och jag införskaffade två av December-stoppets två titlar på mässan, bland annat på Sekwa :-)

    SvaraRadera
  4. Sekwa är duktiga. Jag skrev just ett inlägg i min blogg strax före bokmässan om att jag bara har läst bra böcker från dem. Dessutom är de så trevliga!
    /Susanna

    SvaraRadera
  5. Ååh Elisabeth Grate är jättetrevlig, jag intervjuade henne till mitt projektarbete om översättning i trean :)

    SvaraRadera
  6. Ja, det är lätt att hitta bra böcker hos EG/SEKWA :-)

    SvaraRadera
  7. Åh Lyran, NU kom jag på varför du ville träffa Peter Englund. Du ville säkert snoka lite i hans väska för att se vilken bok han läser för tillfället. Och inte bara vilket skyddsomslag boken har, utan vilken FAKTISKT bok som döljer sig därunder.

    Hihi!

    SvaraRadera
  8. Just det PBL :-) Vill gärna prata mer nästa år!

    SvaraRadera