måndag 22 november 2010

Augustpriset 2010

Ikväll delades Augustpriset ut till tre lyckligt lottade författare. Att vinna Augustpriset är mycket prestigefullt och jag tror att det dessutom ökar antal läsare rejält.

Priset för bästa fackbok gick till Yvonne Hirdman för Den röda grevinnan. Den här biografin om den lilla människan mitt i den stora historiska händelserna skulle jag gärna vilja läsa.

Priset i kategorin Barn- och ungdomsböcker gick till min favorit Jenny Jägerfeldt för Här ligger jag och blöder. Jag måste erkänna att en orsak till att Jenny är min favorit helt enkelt är att hon är en kollega. Men, romanen om den olycksaliga tumamputationen verkar dessutom vara både rolig och insiktsfull.

Priset för bästa skönlitterära bok gick inte oväntat till Spill av Sigrid Combüchen. Den här boken skulle jag verkligen vilja läsa, det retar mig lite att jag missade den när jag fick recensionsböcker från Norstedts. Nåväl, detta är definitivt en roman jag ska läsa.

Jag läser inte så mycket svenska samtida litteratur, men det är lite trist att jag inte läst någon av prisvinnarna. Nästa år får jag lov att vara lite mer fokuserad.

2 kommentarer: