tisdag 9 november 2010

Mer enkätsvar

Här kommer fortsättningen på Bokbabbels enkät.

26. Favoritkokbok?
Nej där drar jag gränsen, kokböcker läser jag inte - urtrist!
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk, sammanställd av Christina Renlund. I den berättar ett antal ungdomar om hur det är att leva med muskelsjukdomar.
28. Favoritlässnacks?
Är vansinnigt förtjust i olika sorters naturgodis, bland annat Japan Mix.
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Jag läser kanske inte de allra mest hypade böckerna. Blev dock besviken på den inom bokbloggosfären hypade Stolthet och fördom, men det beror sannolikt mest på tafflig översättning.
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Svårt att säga exakt, har ju faktiskt läst kritiker som gillar Milleniumtrilogin, vilket för mig är obegripligt. Men ibland skriver de ner böcker jag gillar, t ex Corpus Delicti (recension kommer inom kort).
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Det är ibland svårt att skriva någorlunda proffsigt om en bok man bara ääääälskar. Det är lättare att ge konstruktiv kritik när jag tycker att författaren missat ngt. Riktigt dåliga böcker läser jag inte.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Solklart kinesiska, både med tanke på språket och min speciella kärlek till landet.
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
1984. Delarna om hur människan manipuleras genom olika tankeövningar och begreppsförskjutningar är skrämmande aktuell.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
John Ajvide Lindqvists böcker har jag inte vågat mig på - ännu.
35. Favoritpoet?
Gustaf Fröding, så klart.
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt? 4-5 st.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Lånar hem en del mest på prov, så en hel del åker tillbaks outlästa.
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Nuförtiden vet jag ingen, förr var det tjejerna i hästböckerna.
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Kan inte komma på någon skurk överhuvudtaget. Fast Rhett Butler var lite skurkaktig och helt klart min favorit.
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Jag tar framför allt med många så att jag kan välja.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Kanske några dagar då jag varit alltför sjuk att orka läsa.
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Jag klarade inte läsa Håkan Nessers Maskarna på Carmine street för att den handlade om en 4-årig flicka som försvunnit.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Lättast vet jag inte, men oftast är det dottern.
44. Bästa filmatisering av bok?
The Commitments, min absoluta filmfavorit. Har dock inte läst boken.
45. Sämsta filmatisering av bok?
Mannen som kunde tala med hästar är i o f s inte fantastisk vare sig som bok eller film, men i filmen har man ändrat slutet, vilket förstörde allt.
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Handlar hellre ofta. Men någon tusenlapp kan det bli ibland.
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig!
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att den inte är nog bra att lägga min tid på.
49. Har du dina böcker organiserade?
Japp. Fack för sig, skönlitt för sig i bokstavsordning, numer är alla pocket inställda i fyrdubbla rader.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behåller om de varit nog bra att läsa ut.
51. Finns det böcker du undviker?
Chick lit, romantik, BOATS och "mainstream".
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Milleniumtrilogin gjorde mig arg. Har svårt att köpa att en kvinnlig hjältinna ska vara ung, psykiskt störd, operera in silikon och ligga med äldre män.
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Jag trodde inte att jag skulle tycka särskilt bra om Harry Potter, åtminstone inte så bra att jag skulle läsa böckerna om och om igen.
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Jag trodde att jag skulle gilla både Austen och systrarna Brontë mer än jag gör. Jag tycker i o f s om dem, men inte så mycket som jag förväntat mig.
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Jag skuldar aldrig min läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar