torsdag 25 november 2010

Nästan 100 afrikanska

De senaste åren har jag läst en del litteratur från Afrika och denna kontinent fascinerar och lockar mig. Jag har därför sammanställt en lista över författare/romaner jag är intresserad av att läsa eller har läst. Tanken är att denna sammanställning ska utmynna i en ny 100-lista - Lyrans 100 afrikanska. Inspiration och information har jag bl a hittat hos 100 vägar till Afrika, Macondo, Föreningen Afrikansk litteratur, Tranan Förlag, Leopard Förlag, och dagarna går... Jag vill gärna få tips på fler läsvärda författare/böcker från regionen. Som ni kan se finns en del icke-afrikanska författare med på listan, man kan kvalificera sig om man skrivit något av särskilt intresse med Afrika-tema.

Nordafrika

Marocko
Fatima Mernissi - Drömmar om frihet,
Tahar Ben Jelloun - Min mamma, Sandbarnet
Muriel Barbery - Igelkottens elegans, Smaken
Driss Chraibi - Enkelt förflutet

Algeriet
Assia Djebar - Sultanbrudens skugga, Ingenstans i min fars hus, Kärleken, kriget
Maïssa Bey - Blått vitt grönt, De utsatta
Albert Camus - Främlingen, Pesten
Yasmina Khadra - Efter attentatet
Nina Bouraoui - Kärlekens geografi, Pojkflickan
Frantz Fanon - Jordens fördömda
Amin Zaoui - Kvinnoväktarna

Tunisien
Claude Kayat - Mohammed Cohen

Egypten
Naguib Mahfouz - Midaqq-gränden
Alaa al-Aswany - Yacoubians hus
Nawal El Saadawi - Den stulna romanen
Baha Tahir - Tant Safiyya och klostret
Ahdaf Souief - Kärlekens väv
Sonallah Ibrahim - Augustistjärnan
Egypten berättar: Den rättvisande spegeln (Novellsamling)


Västafrika

Alice Walker - Omskärelsen

Senegal
Fatou Diome - Atlantens mage
Marie NDiaye - Tre kvinnor
Aminata Sow Fall - Tiggarnas strejk
Mariama Bâ - Brev från Senegal

Ghana
Ama Ata Aidoo - Förändringar, Kärlek x 21

Nigeria
Ben Okri - Farlig kärlek
Sefi Atta - Allt gott ska komma dig till del
Wole Soyinka - Aké
Chinua Achebe - Allt går sönder
Chimamanda Ngozi Adichie - En halv gul sol, Lila hibiskus
Buchi Emecheta - Tvillingrösten, Andra klassens medborgare
Chris Abani - Graceland, Abigails liv
Helon Habila - Mäta tid, I väntan på en ängel
Helen Oyeyemi - Ikarosflickan
Amos Tutuola - Palmvindrinkaren

Kamerun
Calixthe Beyala - Ännu talar träden, Vår förlorade heder
Leonora Miano - Nattens inre, Konturer av den dag som nalkas

Elfenbenskusten
Ahmadou Kourouma - Allah gör som han vill
Véronique Tadjo - Drottning Pokou

Mali
Maryse Condé - Segu


Östafrika

Kongo-Brazzaville
Alain Mabanckou - Ett piggsvins memoarer, Slut på kritan
Emmanuel Dongala - Ursprungets eld

Kongo-Kinshasa
Joseph Conrad - Mörkrets hjärta

Sudan
Leila Aboulela - Minaret
Tayeb Salih - Utvandringens tid
Lubna Ahmad Al-Hussein, Djénane Kareh Tager - 40 piskrapp för ett par byxor

Kenya
Ngugi wa Thiong'o - Om icke vetekornet
Karen Blixen - Den afrikanska farmen

Somalia
Nuruddin Farah - Adams revben, Kartor, Länkar

Tanzania
Elieshi Lema - Bränd jord
Aniceti Kitereza - Regnmakarens barn

Uganda
Moses Isegawa - Despoternas maskerad

Etiopien
Maaza Mengiste - Under lejonets blick
Yeshiwork Wondmeneh - När bergen andas

Mauritius
Natacha Appanah - Den siste brodern
J-M G Le Clézio - Afrikanen


Södra Afrika

Angola
Ondjaki - Visslaren, God morgon kamrater

Moçambique
Henning Mankell - Kennedys hjärna
Mia Couto - Under frangipaniträdet, Sömngångarland
Moçambique berättar: Kärlekens ärr (Novellsamling)

Zimbabwe
Petina Gappah - Sorgesång för Easterly
Irene Sabatini - Pojken på andra sidan
Tsitsi Dangarembga - Rotlös
Doris Lessing - Gräset sjunger
Yvonne Vera - Under tungan
Chenjerai Hove - Skuggor

Botswana
Alexander McCall Smith - Damernas detektivbyrå
Bessie Head - När regnmolnen hopas

Sydafrika
Kopano Matlwa - Coconut
Nadine Gordimer - Min sons historia
J.M. Coetzee - Onåd
Rachel Zadok - Sommarsquash tokolosh!
Patricia Schonstein Pinnock - Skyline
Njabulo S. Ndebele - Winnie Mandelas klagan
Ivan Vladislavic - Snabbköpet Rastlös
Deon Meyer - Död i gryningen
Sindiwe Magona - Mödrar emellan
Zakes Mda - Valsångaren, Det rödas hjärta
André Brink - Kräftorna vänjer sig
Sydafrika berättar: En stereo i Soweto (Novellsamling)

8 kommentarer:

  1. "Under frangipaniträdet" av Mia Couto från Moçambique bör inte missas. Jag kommer säkert på fler vad det lider, men den var uppenbar. Tranans novellantologier från Sydafrika, Moçambique och Egypten kan också rekommenderas, för lite snabb överblick över ländernas litterära geografi.

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken spännande lista! jag har läst en del och vill läsa ännu fler av dem. Jag åker till Gambia nästa vecka och har förgäves sökt författare därifrån, kanske hittar någon när jag är där :-)

    SvaraRadera
  3. Imponerande lista. Den här kommer jag som nästan Afrikanovis återvända till (fast när jag ser namnen så är det i alla fall fler än jag trodde som jag läst).

    Hur ser du på t ex Alex Haleys Rötter? (Haux eller inte, så utspelar den ju sig i alla fall till visa delar i Afrika.)

    SvaraRadera
  4. Skall ta och läsa igenom *min* afrika lista och se om det är någon du inte har. Däremot så har du ett antal som jag inte har skrivit upp.
    Roligt att du vill vara med i min utlottning.
    Lycka till:)

    SvaraRadera
  5. Det är en rätt imponerande lista.

    Jag instämmer med Johannes i hans rekommendation av Mia Couto. "Sömngångarland" är en bra roman av honom.

    Andra afrikanska författare jag gillar är Frantz Fanon (Jordens fördömda), Chenjerai Hove, Zimbabwe (Skuggor), Amos Tutuola, Nigeria (Palmvindrinkaren), Sonallah Ibrahim, Egypten (Augustistjärnan), Amin Zaoui, Algeriet (Kvinnoväktarna).

    SvaraRadera
  6. Vilken grym lista! Jag blir imponerad över din bredd. Jag har själv läst mycket André Brink ex Kräftorna vänjer sig gillar jag och Leonora Miano "Nattens inre" är otäckt bra! Smickrad över att du hittat några tips hos mig, tack för omnämnandet.

    SvaraRadera
  7. Tack för alla tips, jag har lagt till och dragit ifrån, men är nog över 100 nu. Ska rensa lite och Haley får nog ge vika för de andra.

    SvaraRadera