tisdag 2 november 2010

Söndag mitt i veckan

Bokbabbel ordnar med roliga enkäter, tackar.

1. Favoritbok i barndomen?
Mästerkatten i stövlarna (för de fina pop-up bilderna), hästböcker och Kitty-böcker.
2. Vad läser du just nu?
Atlantens mage av Fatou Diome, Håpas du trifs bra i fengelset av Susanna Alakoski och (långsamt) Anna Karenina av Tolstoj.
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Smaken av Muriel Barbery, Anne Franks dagbok, Hetta av Ian McEwan, Utrensning av Sofi Oksanen.
4. Dålig bokvana?
Kan det anses vara en dålig vana att köpa långt fler böcker än man hinner läsa? Näh, det tror jag inte, jag har inga dåliga bokvanor.
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Håpas du trifs bra i fengelset av Susanna Alakoski och Och var hör du hemma? av Anne Tyler.
6. Har du en läsplatta?
Nej.
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Det optimala är att ha en läsbok och en ljudbok på gång. Ofta blir det dock slalomläsning eftersom jag drabbas av oemotståndlig lust att bara kika lite i en bok...
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Ja, jag läser mer, skriver mer och tänker mer. Bloggandet har fått mig att försöka bredda läsningen och i och med detta har jag hittat mycket nytt att fundera över. Tidigare läste jag mer som förströelse, nu läser jag även för att utvecklas.
9. Sämsta boken du läst i år?
Yacoubians hus av Alaa al-Aswany var en besvikelse med platta karaktärer och ointressant handling.
10. Bästa boken du läst i år?
Andarnas hus av Isabel Allende för dess härliga blandning av realism och magi, berättarglädje och fängslande personporträtt.
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Rätt så ofta, även om jag drar mig för att läsa på andra språk än svenska och undviker lyrik.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Svenska klassiker, relativt korta romaner och favoritförfattare som Håkan Nesser, Anne Tyler samt omläsningar.
13. Kan du läsa på bussen?
Jag åker så gott som aldrig buss, bor på vischan.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
I badkaret och in sängen.
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag är pinsamt ovillig att låna ut böcker, p g a att många aldrig blivit återlämnade. Jag är dessutom petig med skicket på mina böcker.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Absolut inte!
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Absolut inte!
18. I studierelaterade böcker då?
Jag undviker ofta den sortens litteratur ;-p
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska, norska går också bra. Jag har utvecklat en aversion mot att läsa på engelska, vilket är fånigt eftersom jag läst på detta språk tidigare utan svårigheter.
20. Vad får dig att älska en bok?
Vackert, poetiskt språk, fängslande, trovärdiga, nyanserade personbeskrivningar och en handling som berör.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Vad som helst, jag kan inte för mitt liv låta bli att få folk att läsa det jag tror att de skulle gilla.
22. Favoritgenre?
Gärna klassiker, arbetarlitteratur, världslitteratur och någon enstaka kvalitetsdeckare (läs Nesser eller Fossum).
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Jag skulle vilja känna mig trygg med att läsa lyrik. Kanske en och annan biografi kunde locka mig också.
24. Favoritbiografi?
Den har jag kvar att läsa.
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej, inte om det med detta menas böcker som ska få mig att må bättre.

2 kommentarer:

  1. "Den har jag kvar att läsa", vilket bra svar! så borde jag också ha svarat! :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte inte heller om Yacoubians hus. Jag förstår inte varför den skrivits upp så mycket. Är det nån slags västerländskt dåligt samvete som gör att man urskillninslöst hyllar såna här slags böcker?

    SvaraRadera