tisdag 22 mars 2011

Forma Books Bloggpris

Det kan ju möjligen ha undgått er läsare, men jag kan lova att det inte undgått oss bokbloggare att ett helt nytt pris instiftats. För det är ett pris till oss! Eller i alla fall till en av oss. Det är Forma Books som instiftat priset och det är ett årligt pris som tilldelas "den bokblogg som på bästa sätt uppmärksammar litteraturen och skapar ett alldeles eget rum för den bokintresserade att vistas i". Visst är det en fin formulering. Ett alldeles eget rum -- jag hoppas att man också kan tänka sig en egen eller delad hytt, kupé eller plats på en flygande matta. Visst kan väl våra Jorden Runt-resor räknas som "ett rum" för oss som är intresserade av litteratur från jordens alla hörn.

Prisutdelningen sker i Forma Books monter på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg. Prissumman består av 25.000:- (för den summan kan man ju köpa en ny bokhylla OCH fylla den!) samt en digital logga – "Årets bokblogg 2011".

Tävlingen är öppen för alla och som bokbloggare får man nominera sin egen blogg. Men, i ärlighetens namn är det ju mycket roligare om man blir nominerad av sina läsare, därför vill jag berätta för er att jag mycket gärna vill bli nominerad. Efter nomineringstidens slut (15 maj) sammanträder en jury som utser tre kandidater till priset. Därefter vidtar en allmän omröstning där tävlingen avgörs.

Juryn består av följande personer:

Sophie Bråland, marknadschef och innehållsansvarig på Blogg.se
Cecilia Gustavsson, redaktör och reporter på Aftonbladets boksidor
Dominika Peczynski, bloggare och vd för PR-byrån Mafioso
Per Sjödell, vd för Pocket Shop
Sophie Strömqvist, webbansvarig på Forma Books
Tiina Nevala, PR- och informationsansvarig på Forma Books

Som ensambloggare har man sällan någon möjlighet att vinna priser som utses genom omröstning, men jag skulle bli väldigt glad om jag blev nominerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar