fredag 25 mars 2011

Gilles kvinna

Gilles kvinna av Madeleine Bourdouxhe, utgiven av Elisabeth Grate Bokförlag, 2004 (från 1937)

Elisa lever med sin make Gilles och deras tvillingdöttrar i utkanten av gruvstaden Liège i Belgien. Elisa lever dessutom helt för sin man och sina barn, kärleken till mannen är passionerad, närmast uppslukande. Dagarna består av hushållsbestyr och väntan på att mannen ska komma hem från arbetet. Elisa är en mycket lycklig kvinna, ända tills den dag katastrofen är ett faktum. Gilles blir förälskad i en annan kvinna, i Elisas vackra, yngre syster Victorine.

Gilles kvinna utspelar sig i arbetarmiljö, i en slitfylld vardag som utgör kuliss till den förtärande passion som innehar huvudrollen i denna roman. Det är passionen som styr huvudpersonernas handlingar, passionen som ursäktar alla svek och passionen som berättigar till allt.

Gilles kvinna är framför allt ett oerhört intressant porträtt av en kvinna, vars förmåga att älska och kämpa för sin kärlek är i det närmaste obegränsad. Madeleine Bourdouxhe var god vän med Simone de Beavoir, som såg Gilles kvinna som en viktig skildring av kvinnlig sexualitet. I Det andra könet använder De Beavoir romanfiguren Elisa som ett exempel på kvinnors överdrivna beroende av och uppgående i sina män.

Till sin struktur påminner Gilles kvinna om ett grekiskt drama, i vilken händelserna obevekligt leder fram till den stora upplösningen. Eftersom jag inte vill förstöra er läsupplevelse genom att avslöja slutet lämnar jag bokens handling därhän och övergår till att beskriva min läsupplevelse i stället.

Gilles kvinna är en roman som påverkar mig starkt under läsningen. Jag blir upprörd, arg, ledsen och irriterad. Elisa lever sitt liv på ett helt annat sätt än jag, vilket emellanåt gör mig rejält frustrerad. Släng ut karln! vill jag ropa till henne. Men Elisa har en helt annan inställning, hon vill försöka rädda äktenskapet, försöka hålla kärleken levande.

Jag har tidigare läst och recenserat en novellsamling av författaren - En spik, en ros - och jag föll handlöst redan då för hennes underbart vackra prosa. Med Gilles kvinna intar Madeleine Bourdouxhe en plats som en av mina favoritförfattare. Jag hoppas att Elisabeth Grate Bokförlag kommer att ge ut resten av hennes produktion, jag står redan i kö att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar