söndag 13 mars 2011

Litteratursamtal om Camus + Tipstävling

Nobelmuseet och Brombergs Bokförlag inleder under våren litteratursamtal tillsammans. Utifrån Brombergs serie Nobelklassiker väljs böcker för diskussion under de vackra valven i Nobelmuseets bibliotek. Dorotea Bromberg, Nobelmuseets bibliotekarie Karl Berglund samt en specialinbjuden gäst leder samtalen, och tanken är att besökarna ska ha läst boken och vara delaktiga i diskussionen.

Första samtalet äger rum onsdag 30 mars, kl. 18.30-19.30. Man kommer då att diskutera Fallet av Albert Camus. Gäst är Elise Karlsson. Inträdet är fritt, men antalet platser begränsat och måste förbokas enligt principen först till kvarn. Anmälan görs per e-post: karl.berglund@nobel.se eller per telefon: 08 - 534 818 02.

I Fallet, av Albert Camus, blir Jean-Baptiste Clamence, en framgångsrik advokat i Paris, vittne till hur en flicka försöker dränka sig i Seine. Men i stället för att försöka rädda hennes liv vänder han sig bort och går sin väg. Så en kväll hör han ett skratt stiga upp ur Seines mörka vatten. Det får hans trygga värld att rasa samman. Han ger upp sin karriär och flyr, förföljd av skrattet och sitt nederlag som människa. Författarens "verkliga testamente", enligt Horace Engdahl.

Läsare av denna blogg kan säkert räkna ut att jag vid tillfällen som detta grämer mig över att bo långt från huvudstaden. (I vanliga fall är jag dock mycket nöjd med min bostadsort, vi har ju t ex alltid sol och Sveriges bästa hockeylag.) Att det är just Nobelklassikerna man ska samtala om är särskilt intressant, jag "samlar" ju på dem och har läst ett antal. Jag tänker också passa på att läsa Fallet nu och tack vare Brombergs kommer någon annan också att få möjlighet att göra så. Ty (åh, detta vackra lilla ord) jag har fått ett extra exemplar att lotta ut.

Som vanligt sker utlottningen i form av en tipsrad. I slutet av detta inlägg finner ni sju tipsfrågor, som ska besvaras. Svaren ska vara inskickade till mig före midnatt fredag 18/3. Pristagarna kommer att presenteras under lördag 19/3. Maila in era svar till lyran18[at]gmail.com (ni fattar nog hur man fixar till adressen). Skriv Camustipset i ämnesraden så att jag lätt hittar tipsmailen. Om fler får samma antal rätt blir det lottning om vem som får det fina priset.

För att få delta vill jag att ni som har bloggar gör lite reklam för tävlingen i ett inlägg på er blogg, där ni helt enkelt länkar hit. För er som inte har någon blogg gäller så klart inte det kravet, ni är välkomna att delta i alla fall. Ni behöver inte i tipsmailet ange er adress, jag kontaktar den som vunnit för att få adressen i stället.

Lycka till!

Camustipset

1. I vilket land föddes Albert Camus?

1. Frankrike
X. Algeriet
2. Belgien

2. Vilken fara hotar staden Oran?

1. Vulkanutbrott
X. Pest
2. Krig

3. Vilket känslotillstånd kännetecknar Mersault?

1. Glädje
X. Raseri
2. Likgiltighet

4. I vilken av Camus romaner lär vi känna Bernard Rieux?

1. Fallet
X. En lycklig död
2. Pesten

5. På en hamnkrog i en stad berättar Clamence om sitt liv för lyssnaren/läsaren. Vilken stad?

1. Amsterdam
X. Paris
2. Marseille

6. Hur gammal var Camus då han tilldelades Nobelpriset?

1. 44 år
X. 55 år
2. 66 år

7. Hur avled Albert Camus?

1. Tuberkulos
X. Självmord
2. Bilolycka

1 kommentar:

  1. Måsta bara tävla om en av mina absoluta favoriter, Camus!

    mail kommer!

    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2011/03/13/4840119-tipstavla-om-min-favorit-camus-hos-lyran/

    SvaraRadera