lördag 26 mars 2011

Lyrans Bästa-lista

Så här en soligt lördagsförmiddag i slutet av mars tycker jag att det passar utmärkt att hålla sig inne och besvara enkäter på nätet ;-) Nej, det tycker jag kanske inte. Men när ni kommer in efter utevistelsen denna strålande vårdag, kan det vara lämligt att slå sig ner med en kopp varm choklad (eller vad ni nu föredrar) och fundera över vad ni tycker är absolut Bäst. Så håll tillgodo med min nya Bästa-lista.

  • Bästa bilderboken
  • Bästa kapitelboken
  • Bästa ungdomsboken
  • Bästa deckaren
  • Bästa skräck/spänningsromanen
  • Bästa dystopin
  • Bästa självbiografin
  • Bästa kärleksromanen
  • Bästa arbetarskildringen
  • Bästa uppväxtskildringen
  • Bästa svenska samtida
  • Bästa svenska klassikern
  • Bästa klassikern
  • Bästa romanserien
  • Bästa chick litten
  • Bästa nobelpristagaren
  • Bästa vampyrboken
  • Bästa grafiska romanen
  • Bästa poesisamlingen
  • Bästa novellsamlingen
  • Bästa dramat

10 kommentarer:

  1. Själv får jag nästan hjärtklappning bara av tanken att behöva välja (och välja bort). Nu behöver jag lite frisk luft... :)

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det oerhört att välja (bort), jag skulle tro att vissa kommer att fuska lite ;-)

    SvaraRadera
  3. Vad är egentligen en kapitelbok?

    SvaraRadera
  4. Böcker med mer text och kapitel för lite större barn. Astrid Lindgrens böcker är typiska kapitelböcker. Se här http://mammamu.se/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=35&lang=sv

    SvaraRadera
  5. Var det slutar kallas kapitelbok vet jag inte. Mina favoriter är för rätt stora barn...

    SvaraRadera
  6. Ojdå Lyran... det var en maffig enkät en solig lördag- men rolig. Jag svarar mycket gärna. Nu ska jag tänka till ett tag.

    SvaraRadera
  7. detta var en redig maffig och rolig utmaning, jag svarar mer än gärna på denna lista.

    SvaraRadera
  8. Jag har bestämt mig för att göra listan en per dag så jag får spara lite på den! Bra lista!

    SvaraRadera
  9. Bra och genomtänkt lista! Jag hakar på (några månader i efterhand förvisso)!

    SvaraRadera