söndag 27 mars 2011

Min egen Bästa-lista

Mutter, det var ju rätt svårt det här...

  • Bästa bilderboken
  • : Vem bestämmer? av Stina Wirsén, i hård konkurrens med Mamma Mu får ett sår.
  • Bästa kapitelboken
  • : Momo eller kampen om tiden av Michael Ende, utmanad av den nyligen lästa Agnes Cecilia.
  • Bästa ungdomsboken
  • : Jag läser inget som är typiskt för genren, drar därför till med favoriten Harry Potter.
  • Bästa deckaren
  • : Läser numer sparsamt med deckare, favoriter är Karin Fossums böcker om Konrad Sejer, utmanar gör Håkan Nesser med böckerna om Barbarotti.
  • Bästa skräck/spänningsromanen
  • : A sight for sore eyes (En lisa för ögat) av Ruth Rendell är ruskigt bra.
  • Bästa dystopin
  • : Velar mellan flera av de klassiska, men väljer till slut den postapokalyptiska Vägen av Cormac McCarthy.
  • Bästa självbiografin
  • : Bränt barn söker sig till elden av Cordelia Edvardson - om en ung judisk flicka vid tiden för andra världskriget.
  • Bästa kärleksromanen
  • : Hmmmm, kärlek finns det ju in någon form i de flesta romaner. Men, nu tänker jag chansa och säga Kärlekens historia av Nicole Krauss, trots att jag ännu inte läst ut boken.
  • Bästa arbetarskildringen
  • : Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson. En roman om upproriska kvinnors vänskap och kvinnors livsvillkor.
  • Bästa uppväxtskildringen
  • : Här finns hur många som helst att välja mellan, utser slutligen Människornas jord av Pramoedya Ananta Toer till den bästa, i stark konkurrens med Margaret Atwoods Kattöga.
  • Bästa svenska samtida
  • : Svårt, svårt, svårt att välja; till slut bestämmer jag mig för en underbar liten berättelse om människans bästa vän - Hunden av Kerstin Ekman. Vemodig och vacker. (Kerstin Thorvall är ju tyvärr inte längre samtida.)
  • Bästa svenska klassikern
  • : Trots hård konkurrens blir valet som vanligt Barabbas av Pär Lagerkvist.
  • Bästa klassikern
  • : Kafkas Förvandlingen är faktiskt något i särklass.
  • Bästa romanserien
  • : Det finns mycket som är bra, men inget som är bättre än Per Anders Fogelströms serie om Stockholm, med inledningsromanen Mina drömmars stad.
  • Bästa chick litten
  • : Vattenmelonen av Marian Keyes är nog den bästa av de mycket få jag läst.
  • Bästa nobelpristagaren
  • : Trots att det känns lite förutsägbart väljer jag Selma. Min favorit bland hennes romaner är Jerusalem.
  • Bästa vampyrboken
  • : Kan inte hitta en enda liten blodsugare i mina böcker.
  • Bästa grafiska romanen
  • : Äntligen en lätt; Persepolis av Marjane Satrapi tycker jag är fantastisk.
  • Bästa poesisamlingen
  • : Jag äger bara två, en liten av Szymborska och en stor som innehåller rubbet av Fröding. Den här matchen vinner Fröding lätt.
  • Bästa novellsamlingen
  • : En spik, en ros av Madeleine Bourdouxhe är i mitt tycke fantastisk. Hon får med allt som behöver sägas i det korta formatet på ett unikt sätt.
  • Bästa dramat
  • : Drama har jag inte läst sedan gymnasietiden, gillade Vildanden av Ibsen med temat om livslögnen då och skulle sannolikt göra det nu också.

6 kommentarer:

  1. Ja det var riktigt svårt att välja. usch för dig o din lista! :D

    SvaraRadera
  2. Ja ,inte var det lätt, inte- och "En spik, en ros"- den är helt fantastiskt bra- där kan man tala om novellkonst!

    SvaraRadera
  3. Kul lista. Jag la till många av titlarna på min "att läsa"-lista. :)

    SvaraRadera
  4. Det här var kul att läsa. Många av dina favoriter som jag också verkligen gillar.
    Kul att du har med Hunden på din lista för den bloggade jag om precis idag.

    SvaraRadera
  5. I natt när jag inte kunde sova tänkte jag på din lista. Sådant jag läst som vuxen kan jag inte välja bland men 4 bästa barnböcker, två bild- och två kapitelböcker är helt självklara. De har fäst sig bäst i minnet och jag minns känslan av dem (stackars föräldrar (eller eg mest mamma) som väl läst dem om och om igen.) Tildas hus, tror jag att en av bilderböckerna heter och så Petter och Lottas jul (Beskow). Millans märkvärdig mormor (Baker) och så Madicken. Vet inte riktigt om det är ngt som förenar dem.

    SvaraRadera