måndag 7 mars 2011

Sveriges Radios Romanpris

Vem får Sveriges Radios Romanpris ikväll, måntro? De nominerade är:

•Kristina Sandberg - Att föda ett barn
•Magnus Florin - Ränderna
•Aino Trosell - Hjärtblad
•Beate Grimsrud - En dåre fri
•Peter Törnqvist - Kioskvridning 140 grader
•Oline Stig - Jupiters öga

Tre av de nominerade är romaner jag har lust att läsa: En dåre fri, Att föda ett barn och Hjärtblad. Idag fick jag ett presentkort på Akademibokhandeln, för att jag utförde en sällsynt rolig arbetsuppgift, sannolikt kommer detta att leda till ett inköp av en av böckerna. Vi får väl se vem som vinner...

UPPDATERING


Beate Grimsrud tilldelades priset för sin roman En dåre fri med motiveringen: "För en skarp och drabbande läsupplevelse vars röster dröjer sig kvar." Utifrån de recensioner jag läst verkar boken vara fantastisk, min enda tvekan inför att läsa den är att det känns lite mycket som jobb för mig. Och när jag läser som psykolog blir inte nöjet detsamma. Nåja, vi får se om jag köper En dåre fri eller någon annan av mina favoriter.

2 kommentarer:

  1. Efter att ha lyssnat på juryn hela veckan så gissade jag rätt vinnare.

    SvaraRadera
  2. Jag hade inte lyssnat och hade ingen susning :-)

    SvaraRadera