fredag 9 december 2011

En dag - i repris

En dag av David Nicholls, utgiven av Printz Publishing, 2010.

Den 15 juli 1988 utexamineras Emma och Dexter från universitetet. De har inte umgåtts under studietiden, men tillbringar den sista natten tillsammans. Dagen därefter börjar Livet med stort L och kanske kommer de aldrig mer att träffas. Men mellan Emma och Dexter utvecklas en stark vänskap, som kommer att bestå under många år. Läsaren får möta Emma och Dexter just den 15 juli under de kommande åren, för att ta del av vad som hänt i deras liv. Vi får inledningsvis följa Dexter i hans jakt på berömdhet och droger och Emmas slit för att få ihop till hyran. Så småningom förändras dock deras liv, de utvecklar nya sidor och deras relation får nytt innehåll.

Hur ska jag nu kunna skriva något intressant om denna populära roman, något som inte redan sagts? Eller, det kanske jag faktiskt inte måste? Inte heller i den följande recensionen kommer det att finnas några större invändningar eller någon negativ kritik, trots att En dag klart ligger vid sidan av det jag brukar tycka om. Men något i denna roman bryter ner motståndet, något väcker engagemang och något gör att man inte kan lägga ner boken när man börjat läsa den. Jag tror att detta något helt enkelt stavas Dex och Em. För det författaren verkligen lyckas med är att levandegöra Dex och Em, efter några trevande inledande kapitel tänker jag på dem som mina vänner. Framför allt är En dag en emotionell resa, en nostalgitripp, en berättelse som väcker starka känslor. Man blir arg på Dex när han är hänsynslös, ytlig och ansvarslös och man blir irriterad på Emma när hon beter sig som ett mähä. Man blir också glad när de lyckas med något, när de utvecklas och när de finner kärleken.

En dag är kanske närmast att kategorisera som "feel-good-litteratur", det är en romantisk komedi, en rapp relationsroman. Författaren har tidigare skrivit manus till det oerhört populära TV-serien Cold feet - Kalla fötter - och tonen i En dag påminner starkt om denna. Tyckte man om TV-serien, tycker man om den här boken. En dag kommer även den att filmatiseras och det är en film jag har höga förväntningar på. Men, skynda er att läsa boken först!

För den som själv blivit vuxen under den tidsperiod romanen omfattar, aktiveras igenkännande många gånger. Här finns mängder av tidsmarkörer i form av kulturella och/eller politiska händelser, man känner igen attitydförändringar, man känner sig helt enkelt hemma i boken. Texten är mycket lättläst, den har ett driv som i rask takt för läsaren framåt. Dialogerna är kvicka, slagfärdiga skulle man nog kallat dem för hundra år sedan.

Genom att bara låta oss få möta Emma och Dexter en dag per år blir deras rörelse mot varandra och från varandra mycket tydlig. Detta är i mitt tycke ett genialiskt grepp av författaren. Handlingen blir dessutom mycket komprimerad, det här är nog det närmaste "effektivt" berättande man komma som författare. "Denna dagen - ett liv", som farbror Melker sa.

Sammantaget måste jag således instämma i hyllningskörerna, det här är en mycket läsvärd roman. Det ska ändå sägas att jag inledningsvis var tveksam och inte förstod uppståndelsen kring boken, en "När Harry mötte Sally-kopia" var första intrycket. Men under vägen blev jag lika begeistrad som alla andra och nu kan jag inte göra annat än att reservationslöst rekommendera denna roman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar