måndag 5 mars 2012

Tematrio - den svenska bilderboken

Den här veckan har jag fått förslag på ämnet för tematrion av en läsare, Ingerun Sjösvärd - Boktjuven. Jätteroligt initiativ, fler är välkomna att komma med förslag! Ingerun blev själv tillfrågad om tips på bilderböcker att köpa till svensktalande barn i USA, därför är veckans uppmaning att berätta vilka tre bilderböcker du skulle välja för att representera den svenska bilderboken?

Svårt, var min spontana tanke. Hur vill jag framställa Sverige? Traditionellt med Astrid eller progressivt med genusmedvetna böcker? Eller kanske med en blandning? Till slut har jag själv valt dessa tre:

1. Boken om Stina av Lena Anderson. På somrarna bor Stina hos sin morfar på en skärgårdsö. Tillvaron på ön är idyllisk och handlingen kretsar kring vardagen. Skildringen av den nyfikna och kreativa Stina och den varma relationen mellan henne och morfadern är mycket fin. Stina är precis lagom kavat, lagom rädd och lagom företagsam. Sidorna innehåller relativt lite text och generöst med härliga akvarellbilder.

2. Mamma Mu får ett sår av Jujja Wieslander/Sven Nordqvist innehåller stor dramatik; olyckor, blod och omplåstring. Berättelsen handlar om att ställa upp för andra och försaka det man själv vill ha och om det svåra i att erkänna att man gjort fel. Det bästa med Wieslanders böcker är att de är mer än bara roliga, utan att de blir pekpinnar. Viktiga ämnen behandlas i böckerna på ett lustfyllt sätt. Underbara, uttrycksfulla illustrationer.

3. I Vem bestämmer? av Stina Wirsén är en liten och en stor på kollisionskurs hela tiden. Stor vardagsdramatik och sprutande tårar. På ett otroligt träffsäkert sätt och med enkla medel beskriver författaren både barns och vuxnas upplevelser. Illustrationerna är enkla, men fångar exakt den känslomässiga tonen i berättelsen.

Jag sparade allt en hel del godbitar till er andra!


"Instruktioner"

Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

16 kommentarer:

  1. Lite svårt för mig i dag, jag är inte helt uppdaterad på barnböcker. Ser fram emot nya friska tips! Min trio här

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas mina egna barnbilderböcker kan representera Sverige på ett bra sätt.

    "Att fånga en tandfé" innehåller en vardaglig berättelse där många föräldrar och barn kan känna igen sig i men som kanske känns exotisk för andra länder.
    "Elaka fröken fårskalle" som släpps nu i marsmånad handlar om en vanlig skolklass som bestämmer sig för att inte tycka om den nya fröken som ska komma.
    Annars har vi en hel massa duktiga författare och illustratörer i Sverige och kan vara sjukt stolta över våra barnböcker. Jag älskar Stina Wirsén för hennes enkla illustrationer men som förmedlar så mycket känslor och även Pija Lindenbaum är en favorit men mest för att hon är så duktig illustratör. Amanda Eriksson gillar jag också. Åh, kommer inte på fler nu men jag har läst så många bra barnböcker men har svårt att favorisera några få.
    Kram!
    Sanna Juhlin
    www.123minsida.se/sannajuhlin

    SvaraRadera
  3. Doktor Dentista av William Stieg. Den handlar om en ovanlig tandläkare ... och mina barn älskade den boken.
    Ytterligare ett tips är: Skrot-Nisse av Jan Lööf.

    SvaraRadera
  4. Vet ju egentligen inte så mycket om bilderböcker ... http://bohemianrhapsody.blogg.se/2012/march/tematrio-den-svenska-bilderboken.html

    SvaraRadera
  5. Ett tema som jag kände mig hemma i.

    http://bokmamma.blogspot.com/2012/03/tematrio-den-svenska-bilderboken.html

    SvaraRadera
  6. Här en trio från mig också. Den blev lite fuskig förstås.... men dock...
    http://ingridsboktankar.blogspot.com/2012/03/tematrio-den-svenska-bilderboken.html

    SvaraRadera
  7. Jag har valt en trio böcker som både mamma och barn tyckte var kul att läsa.
    http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2012/03/05/tematrio-om-svenska-bilderbocker/

    SvaraRadera
  8. Bidrar med de tre hos oss mest sönderälskade och sönderlästa serierna.

    http://bocker-emellan.blogspot.com/2012/03/tematrio-den-svenska-bilderboken.html

    SvaraRadera
  9. Här är mina tre - en av mina favoriter och två av min sons.
    http://sagasbibliotek.blogspot.com/2012/03/tematrio-den-svenska-bilderboken.html

    SvaraRadera
  10. En trio kommer från mig också, med lite nytt och lite gammalt... :)

    http://tinaottosson.wordpress.com/2012/03/07/veckans-tematrio-den-svenska-bilderboken/

    SvaraRadera
  11. Va roligt att du tog det här ämnet. Jag vet inte riktigt hur jag missade det men såg det först idag. Jag har surfat runt på allas tips, jättekul att se! Här kommer mitt:
    Boktjuven

    SvaraRadera
  12. Själv är jag inte så hemma i genren, så för mig handlar det mer om att komma på några svenska bilderböcker snarare än att välja ut böcker som representerar Sverige. ;)

    SvaraRadera
  13. Vilket roligt tema!
    Här är mina bidrag: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/2012/03/09/tematrio-den-svenska-bilderboken/

    SvaraRadera
  14. Har gjort en trio med tre bra bilderböcker. Om de är så representativa vet jag inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.enligto.se/2012/03/10/tematrio-den-svenska-bilderboken/

      Radera
  15. Jag har ingen blogg men vill framhålla makarna Tidholms fantastiska Resan till Ugri-la-brek!

    SvaraRadera