lördag 28 april 2012

11 frågor besvarade

Jag har blivit utmanad av Boktjuven att svara på 11 frågor samt hitta på 11 nya frågor och utmana 11 bloggare. Vi får se om jag kan få till det, här är i alla fall min svar:

1. Viken är din favorit TV-serie?
Matador är den allra bästa, men Herrskap och tjänstefolk gillar jag också.

2. Vilken bok retar du dig mest på slutet?
Den stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa gjorde mig mycket, MYCKET arg.

3. Vilken bok önskar du mest att det var du som hade skrivit?
Det verkar väl lite väl megalomant att säga Bibeln så jag får väl nöja mig med något Nobelprisat, allt av Selma skulle jag med stolthet kalla mitt.

4. Vad är ditt dröminriktning på bokmässan? (Får, men behöver inte vara länder. Du är boss.)

KINA!!!

5. Vilket var din favoritbok när du var liten?
Monica klarar alla hinder. Och en fin pop-up om Mästerkatten.

6. Vilken fiktiv karaktär påminner mest om dig?
Jag vet inte vem som påminner mest om mig nu, men när jag var en ung vuxen läste jag Gun-Britt Sundströms Maken och förundrades över att hon skrivit om mig (!). Martina hette huvudpersonen i boken.

7. Vilket är det konstigaste klädesplagg du har i sin garderob?
En handsydd folkdräkt - sydd av mig!

8. Hur många böcker av kiosklitteratur-typ har du läst?
Hundratals! Minst. Älskade Barbara Cartland.

9. Vad väljer du av 1) En djup, men svårförståelig bok 2) En lättläst bok med uppenbar handling.
Djupt och svårförståeligt, jag gillar utmaningar.

10.Vem av följande bilderbokskaraktärer skulle du helst vilja ha som ditt barn:  Alfons, Max,  Lilla Anna eller Ellen ?
Gärna både Alfons och Ellen.

11.Vilken bok ångrar du (mest) att du läste?
Jag ångrar att jag läste Odjuret av Roslund/Hellström. Skildringarna av övergreppen går tyvärr inte att glömma.

Försöker återkomma med frågor under helgen.

4 kommentarer:

  1. Alfons hade jag också gärna haft som barn :)

    SvaraRadera
  2. Roligt att du svarade! Lustigt det med att det kändes som om boken handlade om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var första gågen jag insåg att jag inte var så himla unik, alla brottas med ungefär samma svårigheter ;-)

      Radera