fredag 6 april 2012

Bokhyllejerka

Veckans bokbloggsjerka handlar om bokhyllesortering, ett av mina favoritämnen. Hur arrangerar du dina böcker? Efter färg, form, författare, genre etc?

Mina böcker är fördelade i fem olika bokhyllor. En liten bokhylla innehåller lite olika serier. Här finns t ex en klassikerutgåva, Brombergs Nobelklassiker, Herman Lindqvists historiska serie och Elisabeth Grates snygga böcker.

I en hemmabyggd bokhylla i köket finns alla svenska och nordiska inbundna böcker, sorterade efter land och i bokstavsordning.

I den stora bokhyllan finns en del uppslagsböcker och lite faktaböcker samt litteratur från Afrika, Asien, Australien, Nord- och Symamerika. Denna bokhylla ska sorteras under påsken utifrån land och bokstavsordning.

I den gamla bokhyllan finns inbundna böcker från Europa, sorterade efter land och bokstavordning.

I den alldeles nya stringhyllan finns ett urval av mina favoritpocket. Ytterligare några hyllmeter pocket finns instoppat i olika skåp.

19 kommentarer:

  1. Det där är svårt, att sortera....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårt. Jag ändrar om lite då och så, men hittar aldrig det perfekta systemet.

      Radera
  2. Det så riktigt läckert ut med en hylla som är så packad med böcker. Och lika höga är de också. Snyggt!

    SvaraRadera
  3. Va fint! Vem gömmer sig på motsatt sida Selma undrar jag!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustaf så klart :-) Idel värmlänningar.

      Radera
  4. Har i huvudsak fem indelningar: romaner på engelska, romaner på svenska, biografier/fakta, konstböcker och kurslitteratur. Alla indelningar är sorterade efter författarnamnet. Men sen så har ju böcker tendensen att hamna lite varstans...

    Det där med att sortera böcker efter omslagets färg tycker jag borde vara strängt förbjudet! Så ytligt och opraktiskt.

    /Rebecca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste då bara påpeka att jag ALLTID sorterar mina böcker efter färg! Jag har ett VÄRDELÖST namn-minne men kommer ihåg de flesta böcker efter deras omslag. Att då sortera efter färg tycker jag därför är mycket mera praktiskt och det ser mycket mer harmoniskt ut. Jag sorterar även efter storlek och kurslitteratur är för sig...

      /Elina :)

      Radera
  5. För att vara lite ytlig får jag säga att det var mycket snyggt med den fullmatade sringbokhyllan. Jag har tyvärr själv gjort mig av med mina gamla stringhyllor och har fula Billys.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland gör man ju misstag när man rensar bland gamla saker... Själv tycker jag att det vore snyggare med lite färre böcker i hyllan, men jag behöver all plats jag kan få.

      Radera
  6. Lite blandat. Mina föräldrar sorterade efter land som sagt var, men jag klarar inte riktigt det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att sortera efter land och man tvingas ta reda på saker om författaren.

      Radera
  7. Det finns så många kriterier att sortera efter! Jag gillar efter land-idén men jag nöjer mig med att notera land på mina lästa böcker så jag att sen kan se fördelningen. Det är faktiskt något som du har inspirerat till! Men hur gör man om det kommer en författare med ursprung från flera länder/kulturer? Är det medborgarskapet som avgör då månntro?

    SvaraRadera
  8. Kul att jag inspirerat. Det är alltid lika krångligt med hopplösa författare som flyttar runt. Jag går nog oftast efter födelseland. Många författare har ju mer eller mindre tvingats i exil.

    SvaraRadera
  9. Sortering utifrån land! Där var ju en ny idé!

    SvaraRadera
  10. Kul idé att sortera efter land! Kan vara något för mig när jag i framtiden (förhoppningsvis)har lite fler böcker från världens alla hörn. Är själv sugen på en liknande stringhylla för pocket, så snygg! :)

    SvaraRadera