lördag 7 april 2012

Jag skulle vara din hund

Har nyligen läst ut Jag skulle vara din hund av Anneli Jordahl och har en del funderingar. Först och främst vill jag säga att jag tyckte mycket om boken, jag blev fängslad av handlingen och gillade språket. Men i grunden har jag svårt för den här typen av berättelser, jag vet inte vad de kallas, kanske fiktiv biografi. Flera gånger under läsningen blir jag sittande med tankar kring vem Ellen Key egenligen var. Hur mycket av Jordahls Key speglar den verkliga Key? Och jag tycker att det känns olustigt när jag funderar över vad Key skulle ansett om hur hon nu framställs.

För egen del blir jag mycket nöjd över att jag genast vet vem postmästarfrun i Hörby är, jag har onekligen lärt mig en del de senaste åren. Men jag funderar över varför brevväxlingen mellan Key och älskaren känns så bekant? Finns någon liknande brevväxling skildrad? Kan det vara Lydias och Arvids brevväxling jag associerar till? (i Den allvarsamma leken).

4 kommentarer:

  1. Håller med dig om att den här sortens fiktion förbryllar, jag kände likadant om Einhorns Siri. Det är lätt att glömma att det är fiktion och tro att det är kvinnorna själva som berättar. Båda böckerna var trots det riktig bra läsning. Glad Påsk till dig!

    SvaraRadera
  2. Jag ska snart läsa/lyssna på Siri :-) Glad Påsk!

    SvaraRadera
  3. Eftersom ingen vet hur det riktigt var kan vi väl lika väl köpa den här versionen? Vill man vara källkritisk kan man ju alltid kolla med facklitteraturen. Gillade båda böckerna mycket.

    SvaraRadera
  4. Själv älskar jag fiktiva biografier om man ska kalla dem det, fast de brukar ju vanligen kallas för romaner. Således bygger de på ett korn av sanning och sedan har författaren fabulerat fritt. Ja, flera av mina favoritböcker är just sådana även om jag inte blev överförtjust i "jag skulle vara din hund.." faktiskt, föredrar hundra ggr om Jordahls senare roman, Augustenbad en sommar (läs den, tror du skulle gilla!). Men jag har hört flera som har svårt för utbroderade romaner... Hur som helst så kommer en maffig biografi om Ellen Key i sommar, den kanske passar dig bättre (minns inte vilket förlag men tror AB)?

    SvaraRadera