söndagen den 13:e maj 2012

100 klassiker enligt Lyran

Här kommer lite tips på klassiker inför den kommande sommarläsningen. Eller så kan ni bara roa er med att kolla vilka ni läst.

Fetstila tiel + författare om du läst boken
Om du inte läst just den boken men annat av författaren - fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera dem med rött
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om boken/författaren
+ efter boken betyder att du äger den
x efter boken betyder att du påbörjat men inte läst ut den

(Jag kursiverar inte de jag vill läsa eftersom jag sannolikt vill läsa alla.)

1. Chinua Achebe: Allt går sönder +
2. Carl Jonas Love Almqvist: Drottningens juvelsmycke
3. Isabel Allende: Andarnas hus +
4. Martin Andersen Nexö: Ditte människobarn
5. Stina Aronson: Hitom himlen +
6. Jane Austen: Stolthet och fördom +
7. Honoré de Balzac: Pappa Goriot
8. Charles Baudelaire: Ondskans blommor
9. Samuel Beckett: I väntan på Godot
10. Harriet Beecher Stowe: Onkel Toms stuga
11. Victoria Benedictsson: Fru Marianne +
12. Frans G. Bengtsson: Röde Orm
13. Hjalmar Bergman: Markurells i Wadköping +
14. Giovanni Boccaccio: Decamerone
15. Karin Boye: Kallocain +
16. Bertholt Brecht: Mor Courage och hennes barn
17. Fredrika Bremer: Hertha
18. Anne Brontë: Agnes Grey +
19. Charlotte Brontë: Jane Eyre +
20. Emily Brontë: Svindlande höjder
21. Mikhail Bulgakov: Mästaren och Margarita
22. Italo Calvino: Om en vinternatt en resande +
23. Albert Camus: Främlingen +
24. Cao Xueqin: Drömmar om röda gemak
25. Cervantes: Don Quijote
26. Joseph Conrad: Mörkrets hjärta
27. Dante Alighieri: Den gudomliga komedin
28. Daniel Defoe: Robinson Crusoe +
29. Charles Dickens: Oliver Twist +
30. Fjodor Dostojevskij: Brott och straff +
31. Alexandre Dumas d ä: De tre musketörerna +
32. Marguerite Duras: Älskaren +
33. T S Eliot: Det öde landet
34. Euripides: Medea
35. William Faulkner: Absalom, Absalom +
36. F Scott Fitzgerald: Den store Gatsby
37. Gustave Flaubert: Madame Bovary +
38. Flygare-Carlén, Emilie: Rosen på Tistelön +
39. Per Anders Fogelström: Stockholms-serien +
40. Gabriel García Márquez: Hundra år av ensamhet +
41. André Gide: Den omoraliske +
42. Johann Wolfgang von Goethe: Den unge Werthers lidanden +
43. Maksim Gorkij: Min barndom
44. Graham Greene: Brighton Rock
45. Knut Hamsun: Markens gröda
46. Jaroslav Hasek: Den tappre soldaten Svejk
47. Joseph Heller: Moment 22 +
48. Ernest Hemingway: Den gamle och havet +
49. Hermann Hesse: Stäppvargen
50. Homeros: Odysséen
51. Henrik Ibsen: Et dukkehjem
52. Eyvind Johnson: Strändernas svall +
53. James Joyce: Ulysses
54. Franz Kafka: Processen +
55. Yasar Kemal: Låt tistlarna brinna!
56. Kleve, Stella (Malling, Mathilda): Bertha Funke
57. Pär Lagerkvist: Barabbas +
58. Selma Lagerlöf: Kejsarn av Portugallien +
59. Lidman, Sara: Lifsens rot
60. Väinö Linna: Okänd soldat +
61. Ivar Lo-Johansson: Kungsgatan
62. Thomas Mann: Huset Buddenbrook +
63. Harry Martinson: Nässlorna blomma +
64. Moa Martinson: Kvinnor och äppelträd +
65. Vilhelm Moberg: Utvandrar-serien
66. Molière: Tartuffe
67. Elsa Morante: Historien
68. Morrison, Toni: Älskade +
69. Vladimir Nabokov: Lolita +
70. George Orwell: 1984 +
71. Boris Pasternak: Doktor Zjivago
72. Francesco Petrarca: Kärleksdikter
73. Marcel Proust: På spaning efter den tid som flytt (Combray)
74. Erich Maria Remarque: På Västfronten intet nytt +
75. J. D. Salinger: Räddaren i nöden
76. Cora Sandel: Alberte-serien +
77. Sapfo: Dikter och fragment
78. William Shakespeare: Macbeth
79. Mary Shelley: Frankenstein +
80. Sofokles: Konung Oidipus
81. Solzjenitsyn: En dag i Ivan Denisovitjs liv +
82. John Steinbeck: Vredens druvor +
83. Stendhal: Rött och svart
84. Bram Stoker: Dracula
85. Robert Louis Stevenson: Dr Jekyll och Mr Hyde
86. August Strindberg: Röda rummet
87. Snorre Sturlasson (?): Egil Skallagrimssons saga
88. Jonathan Swift: Gullivers resor
89. Hjalmar Söderberg: Den allvarsamma leken +
90. Anton Tjechov: Damen med hunden +
91. Lev Tolstoj: Anna Karenina +
92. Mark Twain: Huckleberry Finn
93. Sigrid Undset: Kristin Lavransdotter +
94. Jules Verne: Jorden runt på 80 dagar +
95. Voltaire: Candide +
96. Oscar Wilde: Dorian Grays porträtt +
97. Woolf, Virginia: Mot fyren +
98. Wägner, Elin: Pennskaftet +
99. William Butler Yeats: Tornet
100. Émile Zola: Thérèse Raquin

Lästa böcker: 54
Lästa författare: 61

13 kommentarer:

  1. Drygt hälften har jag nog läst...

    SvaraRadera
  2. Ännu en skön lista - jag har mycket kvar att upptäcka.

    SvaraRadera
  3. Kul lista! Jag kopierade den och fyllde i den utifrån vad jag själv hade läst/vill läsa osv. (http://jenny.jennytranslation.com/2012/05/13/100-klassiker-enligt-lyran/)

    SvaraRadera
  4. Varje persons 100-lista över klassiker kommer att se olika ut. Jag märker att endast 1 av de 3 jag valt ut för sommarens läsning finns på din lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan själv upptäckt böcker jag missat, To Kill a Mockingbird t ex...

      Radera
    2. Jag har inte helt bestämt vilka böcker jag kommer att läsa i klassikerutmningen, men även för mig blir det nog böcker som inte fanns på listan. Det är i sig intressant att begreppet klassiker är så svårinringat att inte ens en lista på 100 böcker räcker.

      Radera
  5. Har läst en del på din lista. Och har en del kvar...
    Men två böcker som jag absolut inte var särskilt sugen på att läsa, men som blivit personliga favoriter är Orwell och Remarque. Verkligen bra!

    SvaraRadera
  6. Åh ännu en trevlig lista! Pysslar mig igenom den under dagen och publicerar mina lästa imorgon:)

    SvaraRadera
  7. Jag hade inte läst lika många som dig, men känner mig ganska nöjd ändå. http://dengladaforsokskaninen.blogspot.se/2012/05/100-klassiker.html

    SvaraRadera
  8. Jag gillar verkligen dessa listor så givetvis har jag tagit mig an din lista :-)

    Här finns min i fyllda lista:
    http://www.bokbrus.se/2012/05/en-ny-lista/

    SvaraRadera
  9. Och här kommer min lista:
    http://hjohansson.blogspot.se/2012/05/klassisk-utmaning.html

    SvaraRadera
  10. Fick syn på denna lista hos dig. Eftersom jag gillar listor av detta slag så tog jag mig an den och har lagt ut den på min blogg http://lenasgodsaker.blogspot.se/

    SvaraRadera