söndag 3 juni 2012

Natten innan de hängde Ruth Ellis

Natten innan de hängde Ruth Ellis av Margareta Strömstedt, utgiven av Bonnier Audio, 2006

Trots att jag försöker hänga med i litterära diskussioner och trots att jag oftast läser böcker som är varmt rekommenderade, händer det emellanåt att jag lånar något på bibblan utan att ha en aning om vad det är. Och ibland upptäcker jag riktiga pärlor på det här sättet. Det är vad som hände med Natten innan de hängde Ruth Ellis. Jag lånade en författaruppäsning av boken bara för att titeln lockade mig.  Och det ledde till en av årets finaste överraskningar.

Natten innan de hängde Ruth Ellis är en självbiografisk berättelse med fokus på kvinnors olika sätt att anpassa sig, protestera och uttrycka sig. Vi får ta del av författarens liv genom betraktelser av livets olika skeden och villkor. Många av episoderna skildrar kvinnans roll som rädd, som inlåst, som ett sexuellt objekt. Vi får följa författarens uppväxt i ett frireligiöst hem, dela hennes upplevelser av förälskelser och sorger och lära känna henne som en mogen kvinna. Margareta Strömstedt skildrar på ett oerhört naket och nyanserat sätt relationen till föräldrarna, maken och barnen; vi får ta del av osäkerheten, ambivalensen, svartsjukan, otroheten och rädslan att bli övergiven.

Texten är uppdelad i olika kapitel och vissa teman vävs in i varandra, detta leder till att jag ibland tappar bort mig i handlingen. Men den känslomässiga gestaltningen är å andra sidan glasklar. Författaren skildrar upplevelser av skam, skuld, rädsla och förvirring så påtagligt att jag aldrig kommer att glömma en del av de upplevelser hon delar med mig. Boken är självutlämnande och påminner mer om ett mycket förtroget samtal än om en publik text. Därför är detta en bok som verkligen berör.

Det som framför allt påverkar mig är de mycket närgångna skildringarna av hur författaren både som barn och vuxen hamnar i situationer som innebär att övergrepp begås eller att hot riktas mot henne. Huvudpersonen är så förbaskat väluppfostrad att hon inte i stunden uppfattar situationerna som de är, hon tar skulden på sig själv och försöker att inte låtsas om det hon tycker är obehagligt. Jag önskar verkligen att jag inte kände igen detta sätt att handla så väl, men det gör jag tyvärr.

Ruth Ellis, som lånat ut sitt namn till titeln, avrättades på 1950-talet för att hon dödat sin man. Mannen hade tidigare misshandlat henne så illa att det barn hon väntade dog. Hennes livöde finns med som en bakgrundston genom hela boken.

Sammantaget är detta en bok helt i min smak, men jag kan tänka mig att delar av den känns främmande för den yngre generationen kvinnor - tack och lov.

6 kommentarer:

  1. Så fint du skriver om boken! Jag kan bara hålla med, den är synnerligen läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Trodde inte att det var en bok för mig, men det verkar det ju vara.

      Radera
  2. Den är riktigt bra Linda. Men jag hoppas att vissa saker ändrat sig från Margaretas tid till din. Min uppväxt var mycket "gammalmodig" min far var född 1906.

    SvaraRadera
  3. Jag som ung man tyckte också oerhört mycket om den här boken. Jag upplever att den tar upp många teman som antagligen många kan känna igen sig i - men som kvinnor antagligen fått mer än sin beskärda del av.
    Boken är den tredje i något slags självbiografisk trilogi, där de första två böckerna är mer som romaner, och även de väldigt bra, om än på annat sätt. Den ena heter Församlingen under jorden, den andra titeln minns jag inte. De handlar mer om barndomen i frikyrkosmåland och i en familj med en psykiskt sjuk mamma och en pappa som är pastor. Mycket läsvärda!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset Johan, jag ska kika efter de andra delarna på bibblan.

    SvaraRadera